Spelactiviteiten voor baby’s zijn eenvoudig en nodig voor de ontwikkeling en ze dragen bij aan een gevoel van welbevinden. Elke dag een ‘spelletje’ zorgt voor blije en geïnteresseerde...
Het versterken van een kind gaat over het Door goed te observeren, kun je zien waar bepaalde emoties bij kinderen vandaan komen. Je kijkt naar het gedrag én naar de situatie eromheen. Alles wat om een...
Ouders en pedagogisch medewerkers hebben een gemeenschappelijk doel in de kinderopvang: een blij kind dat op de opvang volop geniet en zich goed ontwikkelt. Ouders en pm’ers nemen een gelijkwaardige...
In hoeverre zijn wij, als pedagogisch medewerkers, bewust van onze culturele sensitiviteit en onze bijdrage aan de ontwikkeling ervan? Onder culturele sensitiviteit verstaan we in dit artikel dat je je ervan...
Communicatie is ingewikkeld en toch ook weer niet. We denken vaak dat we duidelijk zijn en heldere boodschappen geven. Dat we elkaar toch niet altijd begrijpen, komt onder andere doordat we allemaal een eigen...
Ik schrijf dit stukje nu we midden in een hittegolf zitten en realiseer me dat we juist veel binnen gebleven zijn omdat dit nu het gezonds is. Wat we buiten vooral zien, is droog gras, slappe bloemen, veel...
Een ‘Leven Lang Leren tijdens je loopbaan’ wordt door de rijksoverheid aangemoedigd en soms ook vereist en bekostigd. Jezelf opleiden betekent goed luisteren, verbinden met wat je weet en dat...
In de kinderopvang worden veel activiteiten gedaan met kinderen en routines in de dag vormen een herkenbare kapstok die rust en regelmaat biedt. Hierin liggen vele kansen om de ontwikkeling van kinderen...
Als pedagogisch medewerker heb je ermee te maken: je bereidt een activiteit voor om de taal van de kinderen te stimuleren en voor je het weet, ben je zelf de hele tijd aan het woord en de kinderen luisteren.
Er zijn ogenschijnlijk drie manieren om muziek te beleven op de groep. We maken muziek, we luisteren naar muziek en we bewegen op muziek. Bij alle drie de manieren is het essentieel om die samen te doen.