Rosa Suikers
Hoe geef je kinderen het gevoel dat ze allemaal kunnen meedoen en dat er voor iedereen een plek is? Dat is inclusiviteit in de kinderopvang. ‘Elkaar gelijkwaardig behandelen’ is gemakkelijk gezegd,...
Paul Leseman
Bodine Romijn
Pauline Slot
Het belang van goede relaties tussen ouders en professionals in opvang en onderwijs staat buiten kijf. In de context van toenemende kansenongelijkheid en culturele verscheidenheid moeten ouders en professionals...
IJsbrand Jepma
Sanne Spiero
Het onderwerp inclusief onderwijs heeft een lange baard, er wordt al zeker zo’n vijftig jaar – vanaf het begin van de jaren zeventig van de vorige eeuw – over gesproken. Toch komt inclusief...
Wilmie Colbers
In de samenleving van nu kunnen we niet om het thema inclusie heen. We tekenen in de wereld massaal voor het einde van de polarisatie en afscheiding. Maar petities tekenen is niet voldoende. Het thema vraagt...
Wilma Schepers
Je kunt geen goede pedagoog zijn als je het omgaan met diversiteit niet in je vingers hebt. Je moet immers als professional om kunnen gaan met álle kinderen en álle ouders. Van medewerkers mag je...
Maryse Nijhof- Broek
Yasmine Oudriss-Kamouni
De kinderopvang is een mini-samenleving waar kinderen vaak als eerste mee in aanraking komen, na gezin en familie. Binnen deze mini-samenleving kunnen we kinderen leren hoe we met elkaar omgaan. Dat we elkaar...
Kijken, luisteren, samen praten en denken, daar gaat het om bij het opvoeden van jonge kinderen. Maar waar kijk je naar? Wij hebben alle vier - Dorian, Anke, Nienke en Elly – ervaring met enthousiaste...
Iedere leidster weet het: Geen kind is gelijk. Sommige kinderen lukt alles. Ze hebben wel eens botsingen, maar die zijn voorbij voordat de leidster er erg in heeft. Andere kinderen vragen voortdurend om...
Jonge kinderen kunnen heel goed omgaan met botsingen. De meeste botsingen lossen ze op zonder hulp van leidsters. Zelfs na ruzies spelen ze vaak gewoon verder. Toch hebben leidsters een grote invloed. Zowel...
Volgens de ontwikkelingspsycholoog Piaget (1967) leren kinderen dankzij botsingen dat andere kinderen of volwassenen een andere mening of wens hebben. Ze leren dat de wereld anders in elkaar zit dan ze dachten.