De personeelskrapte in de kinderopvang is een onderwerp waar we niet omheen kunnen. Ook rondom ons is het besef doorgedrongen dat de tekorten aan pedagogisch professionals op een vervelende manier ambities naar...
Hoge educatieve kwaliteit van kinderopvang draagt positief bij aan het spelen, leren én ontwikkelen van kinderen. Vooral voor kinderen die van huis uit minder talige, sociale en culturele bagage...
Het begeleiden van kinderen houdt in dat je als pedagogisch professional veel oog moet hebben voor de individuele begeleidingsbehoeften van kinderen. Dat is best een hele klus! Welke tips kunnen jou helpen bij...
Hoe creëren we op ons kinderdagverblijf, bso of school een sfeer waarin we twijfel en onmacht bespreekbaar kunnen maken: als collega’s onder elkaar, als ouders ten aanzien van ons, en wij ten aanzien...
Iedere pm’er kent het wel: fysiek en stoeiend spel door middel van duwen, trekken, slaan en schoppen. Is het nodig om dit gedrag af te keuren en te corrigeren? Of voorziet stoeiend spelen in een behoefte...
Samen spelen, samen lezen, samen opruimen… ‘Samen’ is het sleutelwoord volgens Ikram Busayatun, pedagogisch medewerker bij de Dynamo voorschool De Vrijbuiter in Amsterdam. Volg daarnaast de...
Om dit artikel te schrijven heb ik een bijeenkomst van de CoachKamer van het Expertisecentrum Kinderopvang bijgewoond. In de aanloop heb ik met Annika de Haan van het Expertisecentrum gesproken. Zij vertelt met...
Zaken kunnen in een team of organisatie wat stroef lopen. Of iedereen rent van project naar project. Of spanningen zijn voelbaar. Dan weten we dat er iets moet gebeuren. Oplossingsrichtingen zijn er vele. Hoe...
Spelen is een afspiegeling van onze samenleving. De verschillen komen voort uit cultuur en omstandigheden: het klimaat, de rijkdom, de ruimte, gewoonten, normen enzovoort. De aspecten van spelen die men...
De media staan de laatste tijd weer bol van berichten over grensoverschrijdend gedrag, ook in de kinderopvang. Soms worden grenzen een beetje overschreden, soms ernstig. Hoe is dat bij jullie? Hebben jij...