Auteurs

Pedagogisch werken MBO

128 producten gevonden.
Grip krijgen op pedagogische kwaliteit

Grip krijgen op pedagogische kwaliteit

Maaike Vaes

Aan een echte tafel spreek ik met echte mensen – eindelijk niet online – over het belang van het monitoren van de pedagogische kwaliteit. Mijn gesprekspartners zijn Mirjam Gevers Deynoot (Partou),...
Meer info
4,95
Onderdeel van BBMP 5 2021
De Rekenmeester > Ed Buitenhek. Wat doen we (nog) met de vakbond

De Rekenmeester > Ed Buitenhek. Wat doen we (nog) met de vakbond

Ed Buitenhek

Cijfers liegen niet. Als je als vakbond een landelijke stakingsdag organiseert voor 100 procent van alle werknemers en slechts 3 procent geeft gehoor aan die oproep, dan is er iets mis. Als vakbond heb je ofwel...
Meer info
Gratis
Onderdeel van BBMP 5 2021
Tijd en ruimte voor vrij spel, de visie van Emmi Pikler

Tijd en ruimte voor vrij spel, de visie van Emmi Pikler

Jeanine Mulder Jantine Peters

Dat spelen belangrijk is voor de ontwikkeling van jonge kinderen is algemeen bekend. Maar hoe kun je dat spel het beste begeleiden? Hoe kun je het spel en dus de ontwikkeling van een kind ondersteunen met...
Meer info
3,95
Onderdeel van KIDDO 4 2021
Spelen met vriendjes

Spelen met vriendjes

Elly Singer

Spelen met vriendjes! Daarom gaan kinderen graag naar de opvang. Dat misten ze tijdens de coronalockdown. Volgens ouders is het ontmoeten van andere kinderen een belangrijke toevoeging aan de gezinsopvoeding.
Meer info
3,95
Onderdeel van KIDDO 4 2021
De kracht van spel

De kracht van spel

Ilse Aerden Annerieke Boland Caroline Vancraeyveldt Jo Van de Weghe

Spelen, dat is wat jonge kinderen doen. Dat weet iedereen. En de meesten zijn ook wel overtuigd van het belang hiervan. Echter, als leerkracht of pedagogisch medewerker doordacht inzetten op de kracht van spel,...
Meer info
3,95
Onderdeel van KIDDO 4 2021
Magische cirkels

Magische cirkels

Marijke Sluijter

Rekenen, dat is toch wel het laatste wat je zou verwachten in de kinderopvang. Toch is dit precies waar dit artikel over gaat. Maar dan wel onherkenbaar, als vrij spel zonder druk of competitie. Niet gericht op...
Meer info
3,95
Onderdeel van KIDDO 4 2021
Spel als ruimte voor ontwikkelen en leren

Spel als ruimte voor ontwikkelen en leren

Bea Pompert

De speltheorie van Van Oers gaat ervanuit dat jonge kinderen het best leren in spel (Van Oers, 2018). De spelactiviteiten bieden ontwikkelingsruimte met kansen voor belangrijke leerprocessen in de volle...
Meer info
3,95
Onderdeel van KIDDO 4 2021
Spelen is creëren; hoe ontwikkel je een speelse en avontuurlijke houding?

Spelen is creëren; hoe ontwikkel je een speelse en avontuurlijke houding?

Louise Berkhout

Het belang van vrij spelen voor de fysieke, emotionele, sociale en cognitieve ontwikkeling van kinderen van 0 tot 12 jaar is groot. De professional, de pedagogisch medewerker heeft de belangrijke taak kinderen...
Meer info
3,95
Onderdeel van KIDDO 4 2021
Meedoen in doe-alsof-spel

Meedoen in doe-alsof-spel

Dorian de Haan

Kinderopvang en onderwijs hebben naast een opvoedkundige ook een educatieve opdracht. Begeleiden van spelontwikkeling voldoet aan die opdracht. Daarbij hoort het scheppen van een veilige en rijke leeromgeving.
Meer info
3,95
Onderdeel van KIDDO 4 2021
De R van spelen

De R van spelen

Stefanie van Ruijven Lonneke van Elburg

In het woord spelen zit toch geen R? Dat klopt! We bedoelen hier: het spelenderwijs werken met de drie R’s. En dan niet de traditionele drie R’s van Rust, Reinheid, Regelmaat. Maar de nieuwe drie...
Meer info
3,95
Onderdeel van KIDDO 4 2021