Janneke Hagenaar
In hoeverre kan een groene, natuurlijk ingerichte buitenruimte bijdragen aan de pedagogische kwaliteit van de kinderopvang voor nul- tot vierjarigen? Hoe kunnen pedagogisch professionals groene buitenruimte...
Maaike Vaes
Aan een echte tafel spreek ik met echte mensen – eindelijk niet online – over het belang van het monitoren van de pedagogische kwaliteit. Mijn gesprekspartners zijn Mirjam Gevers Deynoot (Partou),...
In 2010 organiseerden we ter ere van het tweede lustrum van Vyvoj een aantal sessies onder de noemer ‘Kinderopvang en onderwijs een gouden duo?!’ Met als centrale vraag: hoe zal het...
Noëlle Haitsma
Hoe bereiden we de kinderopvang voor op de toekomst? Het InformatieCentrum KinderOpvang (ICKO) zet op feiten en onderzoek onderbouwde ideeën op een rij over wat er moet gebeuren om kinderopvang...
Met ondermeer:
Elk kind verdient een gezonde start!
Al een aantal jaren is er het project Gezonde Kinderopvang, een gesubsidieerd initiatief waarin een flink aantal partners samenwerken. Het doel is...
Nienke Vrolijk
Spelen in de zandbak, in een bad liggen vol met schuim, een regenboog maken met verf en scheerschuim, brooddeeg kneden of plantjes in de aarde zetten, al deze activiteiten hebben één ding met...
Ed Buitenhek
Eind mei heeft minister Koolmees het ontwerpbesluit kinderopvangtoeslag 2022 naar de Tweede Kamer gestuurd. Volgens dat besluit gaan de toeslagtarieven volgend jaar slechts met een half procent omhoog. Maar het...
Aart Verschuur
Tien jaar gaf Eddy Brunekreeft leiding aan de Nijmeegse kinderopvangorganisatie KION. Daarnaast was hij 5 jaar vicevoorzitter van de Brancheorganisatie Kinderopvang. Op 1 juli neemt hij afscheid van de...
Johan Siegert
Strategisch personeelsbeleid is voorbereid zijn op de toekomst. Maar wat doe je als kinderopvangorganisatie als de toekomst alle kanten op kan? Kinderopvang werkt! bereidt zich voor op verschillende...
Wouter Bulckaert
‘Als je met je team discussieert over de keuze van jullie interieur, speelgoed, materiaal, komen jullie vroeg of laat op het in vraag stellen van keuzes die jullie als team maken, over jullie pedagogische...