Uitdrukkingen en zegswijzen kunnen nogal wat verwarring opleveren. Zeker voor autistische kinderen, maar ook voor kinderen voor wie het Nederlands niet hun moedertaal is. In dit artikel vind je een aantal...
Taal is als de lucht die we inademen: het is overal, de hele dag door. Pedagogisch profes- sionals zetten taal in om kinderen onder andere sociaal gedrag te laten oefenen en om ze hun behoeften te laten uiten.
In de buitenschoolse opvang staat de vrije keuze van de kinderen bij de invulling van hun tijd, hun ‘vrije’ tijd, voorop. Dit heeft gevolgen voor het voorlezen door de pedagogisch medewerk- ers.
Geen enkele plek daagt zo uit tot spel en beweging als wildere natuur. Bomen om in te klimmen, takken om mee te bouwen, boomstronken om op te balanceren. Overal waar je kijkt zijn uitdagingen. Bij Struin,...
De kinderopvangbranche stevent af op een recordstijging van de verkooptarieven voor 2023 als gevolg van de kostenstijging voor zowel personeel als voor overige kosten. De vergoeding van het Rijk voor ouders...
Onderzoek naar de pedagogische visie en profilering, en de kwaliteit van het aanbod op de buitenschoolse opvang is nog relatief beperkt. Om bij te dragen aan de discussie over de meerwaarde van de bso is vanuit...
Bso World of Xperience van Kinderopvang Purmerend is een opvang voor kinderen die gek zijn op vloggen, gamen, esports, drones, virtual reality én nog veel meer hightech. Het pedagogisch team van bso...
Kinderen zijn van nature ontdekkers en onderzoekers. Ze worden geprikkeld door het onbekende en gaan een uitdaging niet uit de weg. Veel kinderen bezoeken de buitenschoolse opvang (bso) een of meerdere dagen...
Binnen de kinderopvang is er steeds meer aandacht voor het vrij spelen van kinderen. Toch zijn er ook dilemma's bij pedagogisch professionals: wat komt er kijken bij het begeleiden van vrij spelen, hoe...
De buitenschoolse opvang, hoe functioneert het? Kan en moet de bso niet meer betekenen in het leven van kinderen? Wat is de stand van zaken als het gaat om samenwerking met het onderwijs? In gesprek met Yvette...