KIDDO 01 2024

KIDDO 01 2024

Baby's

2024

Omschrijving

In dit nummer
6 Primaire reflexen
10 Baby's onder elkaar
25 Verschillende media inzetten
32 Babypraat
88 Meertaligheid op de babygroep
95 De ontevreden baby 

& verder
9 Wiegeling
14 Muziekcolumn: Een klein verdrietig biggetje
16 Met baby’s naar buiten
22 Op weg naar zelfvertrouwen en zelfstandigheid
28 Waardevolle overdrachten voor baby’s
30 Kinderboeken
35 KIDDOpraat
38 Okiddo voor 4 t/m 12 jaar: Een tasje van spijkerstof
40 Ontwikkelingskansen grijpen en creëren
46 Leespluim
48 Speelschema’s: spelen of ‘stout’ zijn?
51 Podcast tips
52 Sensitief communiceren met baby’s
56 Okiddo voor 0 t/m 4 jaar: Baby’s willen uitgedaagd
worden en nieuwe dingen meemaken!
58 Terug naar de basis, hoe breng je baby’s die veel
huilen tot rust?
62 Vakliteratuur
64 Initiatieven van baby’s herkennen
68 Toemba toemba, baby’s beleven veel plezier aan muziek
72 Meer autonomie = meer uitdaging
75 Baby’s zijn van zichzelf mindful
80 Zelfstandig spelen
84 Hoe moeten wij de baby’s dragen?
86 Hechting
92 Luchtkwaliteit in babykamers
98 Volgende keer & Colofon

Baby's onder elkaar

Baby's onder elkaar

Een veelgehoord argument van ouders om hun kind naar de kinderopvang te brengen is dat ze samen met andere kinderen (van dezelfde leeftijd) kunnen spelen, iets wat zij thuis niet kunnen bieden. En dat klopt ook. Kinderen zijn van jongs af aan geïnteresseerd in elkaar. Ze kijken naar elkaar, maken contacten en spelen met elkaar of naast elkaar.

Meer info
3,95
Baby’s zijn van zichzelf mindful

Baby’s zijn van zichzelf mindful

Kinderen worden, meestal, mindful geboren. Dat is namelijk enorm efficiënt. Zo kunnen ze zich door te leren snel en gemakkelijk ontwikkelen. Baby's zijn zich nog gewaar van wat er op dat moment is zonder daaraan woorden te kunnen geven. Zo zijn ze verwonderd als ze iets ontdekken. Nieuwsgierig naar wat er om hen heen te zien, horen, ruiken, proeven en voelen valt.

Meer info
3,95
Babypraat

Babypraat

Wat er allemaal plaatsvindt in de communicatieve ontwikkeling van 0 tot 1 jaar is grandioos. Welke stapjes maken baby’s, wat kun je allemaal herkennen en hoe kun je daarop inspelen?

Meer info
3,95
De ontevreden baby

De ontevreden baby

Onrustig babygedrag is heel normaal, maar wordt vaak als abnormaal ervaren. Onrustig gedrag, zoals huilen of onregelmatig slapen, kan zwaar zijn voor ouders en pedagogisch medewerkers, zelfs als er geen sprake is van ongewoon veel of heftige onrust. Hoe ga je hiermee om op de opvang? Hoe ondersteun je ouders met vragen rond ontevreden baby’s? Waar vind je betrouwbare informatie? Het prille ouderschap is een emotionele achtbaan.

Meer info
3,95
Hechting

Hechting

Kinderen die een veilige hechting hebben ontwikkeld, weten dat hun verzorgers altijd voor hen klaarstaan. Ze ervaren en weten dat ze het in het leven niet alleen hoeven te doen als het even moeilijk wordt. Of het nu erom gaat dat ze een stressmomentje hebben, vermoeid zijn, ziek zijn of een regenboog aan emoties ervaren; deze kinderen zijn ervan overtuigd dat hun ouders (maar ook hun pedagogisch professionals op de groep) altijd in de buurt zijn om hen te helpen en te ondersteunen.

Meer info
3,95
Hoe moeten wij de baby’s dragen?

Hoe moeten wij de baby’s dragen?

Baby’s doen legio verschillende prikkels op. De tastzin speel hierbij een belangrijke rol. Tastzin betekent het waarnemen/voelen doordat je iets aanraakt. Door aanraking, lichaamscontact en op een goede manier gedragen worden, kan de tastzin van de baby zich goed ontwikkelen.

Meer info
3,95
Initiatieven van baby’s herkennen

Initiatieven van baby’s herkennen

Baby’s nemen de hele dag door initiatieven. ‘Zelluf doen’ kunnen ze nog niet zeggen, maar al wel laten zien. Aan de hand van verschillende ontwikkelingsgebieden volgen we baby Lotte (van 4 tot 14 maanden) in de kinderopvang.

Meer info
3,95
KIDDO 1 2024 - Compleet nummer

KIDDO 1 2024 - Compleet nummer

In dit nummer
6 Primaire reflexen
10 Baby's onder elkaar
25 Verschillende media inzetten
32 Babypraat
88 Meertaligheid op de babygroep
95 De ontevreden baby 

& verder
9 Wiegeling
14 Muziekcolumn: Een klein verdrietig biggetje
16 Met baby’s naar buiten
22 Op weg naar zelfvertrouwen en zelfstandigheid
28 Waardevolle overdrachten voor baby’s
30 Kinderboeken
35 KIDDOpraat
38 Okiddo voor 4 t/m 12 jaar: Een tasje van spijkerstof
40 Ontwikkelingskansen grijpen en creëren
46 Leespluim
48 Speelschema’s: spelen of ‘stout’ zijn?
51 Podcast tips
52 Sensitief communiceren met baby’s
56 Okiddo voor 0 t/m 4 jaar: Baby’s willen uitgedaagd
worden en nieuwe dingen meemaken!
58 Terug naar de basis, hoe breng je baby’s die veel
huilen tot rust?
62 Vakliteratuur
64 Initiatieven van baby’s herkennen
68 Toemba toemba, baby’s beleven veel plezier aan muziek
72 Meer autonomie = meer uitdaging
75 Baby’s zijn van zichzelf mindful
80 Zelfstandig spelen
84 Hoe moeten wij de baby’s dragen?
86 Hechting
92 Luchtkwaliteit in babykamers
98 Volgende keer & Colofon

Meer info
14,95
Luchtkwaliteit in babykamers

Luchtkwaliteit in babykamers

Uniek onderzoek naar binnenklimaat aan de TU Eindhoven
Hailin Zheng heeft de uniekste babykamer van Nederland. Van de wereld zelfs. In zijn slaapruimte staan twaalf bedjes, opgesteld tegen een muur, zoals in een kinderdagverblijf. Verder struikel je er over tientallen snoeren, toe- en afvoerbuizen, verbindingskabels en vele sensoren. In een bedje ligt een levensgrote babypop, met meerdere slangen in haar achterhoofd.

Meer info
3,95
Meer autonomie = meer uitdaging

Meer autonomie = meer uitdaging

Veiligheid staat voorop bij je werk in de babygroep. Je doet er alles aan om de baby’s een veilig gevoel te geven. Maar als we zo bezig zijn met de veiligheid, wordt het dan niet een tikkeltje saai voor de baby’s? In dit artikel vind je tips voor nieuwe uitdagingen.

Meer info
3,95
Meertaligheid op de babygroep

Meertaligheid op de babygroep

Meertaligheid hoeft geen probleem te zijn als kinderen in beide talen een rijk taalaanbod krijgen. Binnen de kinderopvang is Nederlands de voertaal, maar steeds meer baby's groeien thuis op met een andere taal. In dit artikel beschrijven we hoe je samen met ouders kunt zorgen voor een rijke taalomgeving voor baby’s.

Meer info
3,95
Met baby’s naar buiten

Met baby’s naar buiten

Neem jij de baby’s op jouw opvang weleens mee naar buiten? Dit artikel neemt je mee in de wereld van buitenbaby’s. Het vertelt aan de hand van praktijkervaringen de waarde van het groen, beschrijft uitdagingen, nodigt jou als professional uit je eigen natuurcompetenties onder de loep te nemen en biedt inspiratie voor een eigen babytuin.

Meer info
3,95
Muziekcolumn: Een klein verdrietig biggetje

Muziekcolumn: Een klein verdrietig biggetje

Een beetje een zielig liedje waarin een biggetje zijn moeder zoekt. Gelukkig loopt het goed af! Al luisterend en zingend leren de kinderen hoe de baby’s van verschillende dieren heten.

Meer info
Gratis
Okiddo voor 0 t/m 4 jaar: Baby’s willen uitgedaagd worden en nieuwe dingen meemaken!

Okiddo voor 0 t/m 4 jaar: Baby’s willen uitgedaagd worden en nieuwe dingen meemaken!

Spelactiviteiten voor baby’s zijn eenvoudig en nodig voor de ontwikkeling en ze dragen bij aan een gevoel van welbevinden. Elke dag een ‘spelletje’ zorgt voor blije en geïnteresseerde baby’s. Dagelijkse spelactiviteiten dragen bij aan gevoel van welbevinden bij baby’s.

Meer info
2,95
Okiddo voor 4 t/m 12 jaar: Een tasje van spijkerstof

Okiddo voor 4 t/m 12 jaar: Een tasje van spijkerstof

Bij SDK Toermalijn heerst op de groep De Raven een ontspannen en enthousiaste sfeer. Een groepje meiden zit vol verwachting aan tafel te wachten tot Wendy, de pedagogisch medewerkster, helemaal klaar is om aan de activiteit te beginnen. ‘Wendy? We gaan toch een tasje maken? Waar is dan de naaimachine?’ vraagt Lise. Wendy kijkt mysterieus en zegt: ‘Dat is een heel goede vraag! Ik ga jullie straks mijn geheim onthullen!’

Meer info
2,95
Ontwikkelingskansen grijpen en creëren

Ontwikkelingskansen grijpen en creëren

Kinderen zijn de motor van hun eigen ontwikkeling. Tegelijkertijd speel jij als opvang-professional een belangrijke rol in het gestaag voort laten pruttelen van de ontwikkelingsmotor van de kinderen in jouw opvang.

Meer info
3,95
Op weg naar zelfvertrouwen en zelfstandigheid

Op weg naar zelfvertrouwen en zelfstandigheid

In geen enkele periode van het leven leren en ontwikkelen we zo snel als tijdens onze eerste levensjaren. Hoewel iedere baby volwassenen nodig heeft om te overleven, is hij of zij niet hulpeloos. Vanaf de eerste dag is een baby druk aan het leren, ontwikkelen en ontdekken. Er is maar weinig dat een baby ‘zomaar’ doet. Welke voorwaarden zijn behulpzaam voor deze eerste stappen op weg naar zelfvertrouwen en zelfstandigheid, en wat kunnen volwassenen doen en juist beter laten?

Meer info
3,95
Primaire reflexen

Primaire reflexen

Iedere gezonde, pasgeboren baby beschikt over vele reflexen. Dit zijn aangeboren bewegingen die je niet met ‘de wil’ kunt aansturen en die al in de baarmoeder zijn ontstaan. Ze ontwikkelen zich in een vaste volgorde, binnen een vaststaand tijdsbestek en worden aangestuurd vanuit de hersenstam. Ze zorgen ervoor dat de baby voor, tijdens en na de geboorte kan overleven.

Meer info
3,95
Sensitief communiceren met baby’s

Sensitief communiceren met baby’s

De inzichten en vaardigheden uit de Gordon-methode blijken ook bij baby’s heel goed toepasbaar. Het vergroot de kwaliteit van de interactie op de groep. De babytraining wordt enthousiast ontvangen door de deelnemende pedagogisch medewerkers en leidinggevenden. Hier een inkijkje in enkele van deze inzichten.

 
Meer info
3,95
Speelschema’s. spelen of ‘stout’ zijn

Speelschema’s. spelen of ‘stout’ zijn

Een speelschema is herhaald gedrag dat ieder kind op een bepaald moment in zijn ontwikkeling laat zien. Het is een gedragspatroon dat opborrelt van binnenuit, kinderen kunnen het niet laten. Voor pedagogisch medewerkers is het belangrijk deze speelschema’s te laten ontstaan en te herkennen, om zo aan te sluiten bij het kind.

Meer info
3,95
Starten in de kinderopvang

Starten in de kinderopvang

Starten in de kinderopvang is een belangrijke en vaak spannende stap voor veel ouders en baby’s. Baby’s moeten wennen aan een andere omgeving en allerlei nieuwe gezichten. Voor ouders, zeker als het hun eerste kindje is, kan het ook lastig zijn om de zorg over te dragen aan mensen die ze nog niet zo goed kennen.

Meer info
3,95
Terug naar de basis, hoe breng je baby’s die veel huilen tot rust?

Terug naar de basis, hoe breng je baby’s die veel huilen tot rust?

Er wordt na een drukke periode of een vakantie vaak gezegd: ‘Zo! En dan is het nu weer tijd om even terug te gaan naar de basis’, of: ‘Nu weer terug naar normaal.’ Voor de ene persoon is het heel duidelijk wat je dan moet doen, voor de ander totaal niet. Want wat is precies die basis?

Meer info
3,95
Toemba toemba, baby’s beleven veel plezier aan muziek

Toemba toemba, baby’s beleven veel plezier aan muziek

De rol van liedjes en versjes is cruciaal voor de taalverwerving van jonge baby’s, lazen we afgelopen december in het nieuws. We lezen vaker dat muziek ‘goed’ is of ‘onmisbaar’ voor opgroeiende kinderen. Félice van der Sande neemt je mee in de betekenis van muziek voor jonge baby’s en geeft daarbij meteen een aantal praktische tips.

Meer info
3,95
Verschillende media bewust en zinvol inzetten

Verschillende media bewust en zinvol inzetten

Een talige omgeving is belangrijk voor de taalontwikkeling van jonge kinderen. Hoe rijker het taalaanbod en de mogelijkheid om taal te gebruiken, hoe groter de kans dat een kind op jonge leeftijd al veel woorden heeft gehoord en zo een mooie (basis)woordenschat opbouwt. De kinderopvang moet dus een talige omgeving bieden die aansluit bij de huidige tijd en de wereld waarin kinderen opgroeien. Maar hoe pak je dat aan? En waar moet je op letten?

Meer info
3,95
Waardevolle overdrachten voor baby’s

Waardevolle overdrachten voor baby’s

Aan het eind van de ochtend of de middag vindt het overdrachtsgesprek plaats tussen de ouder en de pedagogisch professional. Je draagt de zorg voor het kind weer over aan de ouder.

Meer info
3,95
Zelfstandig spelen

Zelfstandig spelen

Vrij spelen is van levensbelang, dat klinkt zwaar maar we kunnen er niet omheen. Onderzoek met zoogdieren die spelen – niet alle zoogdieren spelen – wijzen uit dat spelen van levensbelang is.

Meer info
3,95