De sector heeft behoefte aan kennis en autoriteit, daarom moet er een expertisecentrum pedagogische kwaliteit kinderopvang komen. Dat vindt Yvette Vervoort, directeur van Bureau Kwaliteit Kinderopvang. BKK...
Het Landelijk Pedagogenplatform Kindercentra heeft zichzelf opgeheven. Taak volbracht! Maar ook: in een veranderd werkveld zijn nieuwe behoeften ontstaan. Behoeften waaraan het platform in haar huidige vorm en...
Nooit eerder was (werk)geluk zo aanwezig als maatschappelijk vraagstuk. Gelukkige werknemers zijn betere werknemers. Daar is veel wetenschappelijke evidentie voor. Wat maakt medewerkers gelukkig? En wie is er...
Armoede is een complex probleem. Als er in Nederland een kind in armoede opgroeit, spelen veel factoren een rol. Heel vaak is het een ongelukkige samenloop van omstandigheden die ouders en kinderen in een...
Gepersonaliseerd leren is een thema dat in de discussies rond het kindcentrum steeds vaker boven komt drijven. Verderop in deze BBMP vertelt Angelique Sterken hoe gepersonaliseerd leren in de praktijk van het...
Onderwijsdirecteur, kinderopvangmanager? Wie wordt de directeur van het nieuwe kindcentrum? Geen van beiden, of… allebei! De ontwikkeling van het kindcentrum gaat hard. In deze ontwikkeling ontwikkelt...
Hebben we in de kinderopvang een pedagogisch curriculum voor jonge kinderen nodig? Wat is dat eigenlijk, een curriculum? Wat hebben pedagogisch medewerkers aan een curriculum? Helpt het hen om hun werk met de...
Waar een wil is, is een weg. Dat is het verhaal van ikc De Kubus in Druten. Toen de kans zich voordeed – De Kubus mocht nieuwbouwen – besloten de directeur en zijn team dat hun nieuwe school een...
Kindcentra 2020 mag dan de samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang hoog op de agenda willen plaatsen, voor bestuurders in het onderwijs lijkt de samenwerking tussen onderwijsorganisaties en gemeenten een...
Het is een must have, het kindcentrum. En of je nu wel of geen kindcentrum bent, je kunt zeggen dat je het bent, of het wilt worden. Dan bedoel je: een bestuurlijke eenheid waarbinnen de inhoudelijke en...