Autonomie is een begrip dat gebruikt wordt in de vanzelfsprekende veronderstelling dat iedereen begrijpt wat ermee bedoeld wordt. Maar klopt dat wel? Wat bedoelen we met ‘ruimte geven voor de autonomie...
Je kunt geen goede pedagoog zijn als je het omgaan met diversiteit niet in je vingers hebt. Je moet immers als professional om kunnen gaan met álle kinderen en álle ouders. Van medewerkers mag je...
Was Mozart een wonderkind geweest als zijn vader timmerman was geweest? Dat zullen we nooit weten. Uitzonderlijke begaafdheid komt in elk geval bijna nooit vanzelf tot ontwikkeling. Hoe is dat voor al die...
Het nieuwe Expertisecentrum Kinderopvang is met groot enthousiasme ontvangen door pedagogisch onderzoekers en professionals uit de praktijk. Inmiddels zijn er verschillende ontwikkelteams aan het werk. Zij...
Het begeleiden van jonge kinderen in hun ontwikkeling is een vak dat niet onder doet voor het lesgeven aan oudere kinderen. Dreumesen én peuters én kleuters leren door te spelen, door zelf te...
De nieuwe tweejarige opleiding Ad PEP – Associate degree Pedagogisch Educatief Professional – blijkt een schot in de roos. De opleiding overbrugt de kloof tussen mbo-4 en hbo en is gekwalificeerd...
Leren van en met elkaar, in plaats van naast elkaar. Dat is het idee achter peer-to-peer-learning. De kern van deze manier van leren is dat je zelf een leervraag formuleert en dat collega’s je helpen om...
We kennen allemaal de fascinatie van kleine kinderen voor alles wat bliept en piept. Het onverholen enthousiasme valt niet te negeren, hoeveel zorgen volwassenen zich ook maken over de vermeende schadelijkheid...
Permanente scholing – nooit klaar met school. De gemiddelde middelbare scholier griezelt bij de gedachte. Ook studenten aan opleidingen, van mbo tot universitair, zijn blij als ze klaar zijn met hun...
Wilma Schepers, hoofdredacteur van BBMP en auteur voor KIDDO, legt Tessa van Velzen een aantal vragen voor over de nieuwe kwalificatie-eis 3F voor taalvaardigheid voor pedagogisch medewerkers in de...