KIDDO 3 2018

KIDDO 3 2018

2018

Omschrijving

Met in dit nummer:

  • Een terugblik op 40 jaar werken in de kinderopvang
  • Jouw voorbeeldfunctie bij (voor)leesplezier
  • Succesvol variëren met de spelinloop
  • Hoe werk je aan ‘opvoeden is samenspel’?
  • Uit het werkveld
  • Op de koffie bij pedagogisch medewerker Sheranie Pater
  • Okiddo voor 0 t/m 4 jaar: Ramen zemen
  • IKK: Wat te doen met de taaleisen?! (NL)
  • Educare – Een warm onthaalbeleid in de kleuterklas (BE)
  • Kinderboeken
  • Okiddo voor 4 t/m 12 jaar: Met een vergrootglas op pad…
  • De nieuwe aanpak van Zorginspectie
  • Het stimuleren van de sociale competentie
'Maak van taal een feestje!' (NL)

'Maak van taal een feestje!' (NL)

Wilma Schepers, hoofdredacteur van BBMP en auteur voor KIDDO, legt Tessa van Velzen een aantal vragen voor over de nieuwe kwalificatie-eis 3F voor taalvaardigheid voor pedagogisch medewerkers in de kinderopvang. Tessa is adviseur bij Sardes. Zij studeerde Taal & Communicatie en is specialist in Nederlands als tweede taal. Ze ontwikkelt onder andere trainingen, bijvoorbeeld een training voor pedagogisch coaches in de kinderopvang om taal op de groep te stimuleren. Tessa is blij met de aandacht voor taal en snapt heel goed dat pedagogisch medewerkers tegen de toets op kunnen zien. ‘Maar dat is eigenlijk niet nodig!’

Meer info
3,95
Een terugblik op 40 jaar werken in de kinderopvang

Een terugblik op 40 jaar werken in de kinderopvang

Jan Peeters, directeur van VBJK en eerste hoofdredacteur van KIDDO, neemt afscheid. Een terugblik op 40 jaar werken in de kinderopvang.

Meer info
3,95
Hoe werk je aan ‘opvoeden is samenspel'?

Hoe werk je aan ‘opvoeden is samenspel'?

Opvoeden is samenspel, zo luidt dit jaar in Vlaanderen de leuze van de Week van de Opvoeding. Het heeft te maken met wereldburgerschap en respect voor diversiteit. En ook met kinderen die geen leeg blad zijn, maar de samenleving meemaken. Wat betekent dat allemaal? En hoe pak je het aan? Annelies Bergmans is stafmedewerker bij EXPOO, organisator van de Week van de Opvoeding. Zij vertaalt ‘opvoeden is samenspel’ naar de praktijk.

Meer info
3,95
KIDDO 3 2018 (compleet nummer - Nederlandse versie)

KIDDO 3 2018 (compleet nummer - Nederlandse versie)

Met in dit nummer:

  • Een terugblik op 40 jaar werken in de kinderopvang
  • Jouw voorbeeldfunctie bij (voor)leesplezier
  • Succesvol variëren met de spelinloop
  • Hoe werk je aan ‘opvoeden is samenspel’?
  • Uit het werkveld
  • Op de koffie bij pedagogisch medewerker Sheranie Pater
  • Okiddo voor 0 t/m 4 jaar: Ramen zemen
  • IKK: Wat te doen met de taaleisen?!
  • Kinderboeken
  • Okiddo voor 4 t/m 12 jaar: Met een vergrootglas op pad…
  • De nieuwe aanpak van Zorginspectie
  • Het stimuleren van de sociale competentie
Meer info
9,95
KIDDO 3 2018 (compleet nummer - Vlaamse versie)

KIDDO 3 2018 (compleet nummer - Vlaamse versie)

Met in dit nummer:

  • Een terugblik op 40 jaar werken in de kinderopvang
  • Jouw voorbeeldfunctie bij (voor)leesplezier
  • Succesvol variëren met de spelinloop
  • Hoe werk je aan ‘opvoeden is samenspel’?
  • Uit het werkveld
  • Op de koffie bij pedagogisch medewerker Sheranie Pater
  • Okiddo voor 0 t/m 4 jaar: Ramen zemen
  • Educare – Een warm onthaalbeleid in de kleuterklas
  • Kinderboeken
  • Okiddo voor 4 t/m 12 jaar: Met een vergrootglas op pad…
  • De nieuwe aanpak van Zorginspectie
  • Het stimuleren van de sociale competentie
Meer info
9,95
Met een vergrootglas op pad...

Met een vergrootglas op pad...

‘Vandaag gaan we speuren! Maar wat is speuren? En waar gaan we naar speuren?’ Pedagogisch medewerkers van buitenschoolse opvang De Otters, locatie SDK Groenland, bespreken deze plannen met de kinderen. Die zijn enthousiast, want speuren klinkt wel spannend!

Meer info
2,95
Over de streep (BE)

Over de streep (BE)

Instappen in de kleuterklas is ongelooflijk overweldigend. Ouders én professionals ervaren dat het niet voor elk kind even vlot verloopt en proberen daar op verschillende manieren mee om te gaan. De vraag die daarbij naar boven komt is: hoe kunnen we focussen op kindrijpe scholen in plaats van schoolrijpe kinderen? Dit is het vijfde artikel in een reeks over educare, een pedagogiek van leren en zorg in het kleuteronderwijs. KIDDO werkt hiervoor samen met Kleuters & ik, het vakblad voor kleuteronderwijs.

Meer info
3,95
Ramen poetsen met water en zeep (en véél schuim!) (0 t/m 4 jaar)

Ramen poetsen met water en zeep (en véél schuim!) (0 t/m 4 jaar)

Hoe kun je inspelen op de interesses van kinderen wanneer die heel verschillend zijn? Bestaan er spelprikkels die alle kinderen fascineren? Helaas niet. Maar heel vaak houden ze wel van activiteiten uit de volwassenenwereld. Ramen poetsen, bijvoorbeeld. Zolang je het maar echt kinderspel laat zijn.

Meer info
2,95
Samen lezen, zelf doen

Samen lezen, zelf doen

Positieve ervaringen met voorlezen stimuleren het (voor)leesplezier en het leesgedrag van kinderen. Als volwassene heb je hierin een voorbeeldfunctie. Wat kun jij doen om kinderen het plezier in lezen te laten ontdekken? Tessa van Velzen, adviseur bij Sardes, zoomt in op de theorie en geeft mooie praktijkvoorbeelden.

Meer info
3,95
Succesvol variëren met de spelinloop

Succesvol variëren met de spelinloop

‘Als we bij onze inloop tijdens het brengen en halen puzzels en voorleesboekjes klaarleggen, staan de ouders alleen maar met elkaar te kletsen! Ze spelen gewoon niet met hun kind!’, vertelt een pedagogisch medewerker over de spelinloop. Herken jij deze frustratie? Mehrnaz Tajik, docent spelagogiek, en Amanda Dietrich, pedagogisch medewerker bij Spelenderwijs Utrecht, geven een andere kijk op de spelinloop. Zo kun je dit moment aangrijpen om ouders en hun kinderen aan het spelen te krijgen en met elkaar in verbinding te brengen. Ook als daar verschillende culturen bij komen kijken!

Meer info
3,95