'Mag ik er zijn, zoals ik ben?' is een vraag waar jonge kinderen erg mee bezig zijn. De voorschoolse leeftijd is immers dé leeftijd bij uitstek waarin de identiteit gevormd wordt. Het is echter...
Buitenspelen is altijd leuk. En met een hoepel is het nog plezanter. Want zo’n hoepel biedt verrassend veel combinaties van puur spelplezier. Hopla, daar gaat er alweer eentje de hoogte in. Dat wordt weer...
Pedagogisch documenteren is een manier om te werken aan kwaliteitsvolle opvang. Het is een methodiek om te reflecteren op het professionele handelen in kinderopvang en onderwijs. Kijken, luisteren, reflecteren...
'Alles wat je hier ziet en wat hier staat, hebben onze kinderbegeleiders weldoordacht geplaatst’, zegt Melanie Defever, coördinator groepsopvang baby’s en peuters De Bijendans. ‘Dat...
Kindcentrum De Tandem (Sint-Kruis Brugge) en basisschool Hippo’s Hof (Gent) wilden hun ruimtes beter afstemmen op de behoeften van kinderen, ouders en hun pedagogisch plan. Want ouders willen net als...
Hoe bied je aan jonge kinderen en hun ouders ook tijdens de coronacrisis op een veilige manier kwaliteitsvolle opvang? Dat was dé vraag voor kinderbegeleiders in 2020. Ze ontsmetten het speelgoed,...
Otis heeft veel interesse in de kleine dingen binnen handbereik. Een stukje papier of een steentje krijgt al zijn aandacht. Hij onderzoekt al die kleine spullen en neemt tijd voor elk detail. Zo onderzoekt hij...
‘Een wandeling op straat is een hele andere ervaring voor kinderen dan buiten spelen in de tuin’, zegt begeleidster Anne. ‘We wandelen af en toe eens tot aan de kruidenier in de buurt. De...
‘Natuur(lijk) spelen gaat terug naar de basis van wat spelen is: iets dat kinderen spontaan doen, iets dat ze niet kunnen laten, iets dat in hun natuur zit’, zegt Mieke Vandromme. Mieke werkt als...
Tijdens de lockdown door het coronavirus hoorde en las je veel over gezinnen met jonge kinderen. Zij moesten zich, net zoals scholen en kinderopvang, van het ene moment op het andere reorganiseren én...