Pedagogisch documenteren is een manier om te werken aan kwaliteitsvolle opvang. Het is een methodiek om te reflecteren op het professionele handelen in kinderopvang en onderwijs. Kijken, luisteren, reflecteren...
Kindcentrum De Tandem (Sint-Kruis Brugge) en basisschool Hippo’s Hof (Gent) wilden hun ruimtes beter afstemmen op de behoeften van kinderen, ouders en hun pedagogisch plan. Want ouders willen net als...
‘Natuur(lijk) spelen gaat terug naar de basis van wat spelen is: iets dat kinderen spontaan doen, iets dat ze niet kunnen laten, iets dat in hun natuur zit’, zegt Mieke Vandromme. Mieke werkt als...
Caroline Boudry Fien Lannoye Sandra van der Mespel
Kinderen hebben veel vrije tijd en dat is maar goed ook. Vrije tijd is belangrijke zinvolle tijd, dus herbekeek Vlaanderen zijn beleid over de organisatie van buitenschoolse opvang en vrijetijdsinitiatieven en...
In de buitenschoolse opvang hebben de kinderen buiten gegarandeerd spelplezier. Meestal komen daar grote speeltuigen of meer fysieke spelletjes aan te pas. Maar voeg je zelf andere prikkels toe, dan gaan...
'Muziek begint wanneer iemand luistert’, zegt John Cage, een belangrijke avant-garde componist uit de vorige eeuw. Begeleidster Roos weet dit heel goed. Ze speelt sinds kort accordeon en wil haar...