Pedagogisch documenteren is een manier om te werken aan kwaliteitsvolle opvang. Het is een methodiek om te reflecteren op het professionele handelen in kinderopvang en onderwijs. Kijken, luisteren, reflecteren...
Kindcentrum De Tandem (Sint-Kruis Brugge) en basisschool Hippo’s Hof (Gent) wilden hun ruimtes beter afstemmen op de behoeften van kinderen, ouders en hun pedagogisch plan. Want ouders willen net als...
‘Natuur(lijk) spelen gaat terug naar de basis van wat spelen is: iets dat kinderen spontaan doen, iets dat ze niet kunnen laten, iets dat in hun natuur zit’, zegt Mieke Vandromme. Mieke werkt als...
‘Bel regelmatig de gezinnen uit je opvang op. Alle ouders appreciëren zo’n babbel. Blijven bellen geeft ouders het signaal dat je aan hen blijft denken, dat je er bent voor hen’, zegt Tom...
Jonge kinderen genieten van muziek en samen zingen. Daarnaast bewegen ze ook heel graag. Dat doen ze al vanaf hun geboorte. Eerst bewegen ze spontaan of ongecontroleerd, maar beetje bij beetje controleren en...
Kinderen houden van de wereld van volwassenen. Ze maken graag ‘alsof eten’ in de speelkeuken, ze leggen babypoppen echt te slapen, ze vormen met speelgoedauto’s een heuse file. Daarom zijn ze...
Tussen de interacties begeleider-kind zitten in een opvangdag best wat vrije momenten. En omdat elk moment voor kinderen even belangrijk is, is het goed om daar oog voor te hebben. Evenwel zonder ze helemaal...