Hoe kun je het contact tussen ouders en buitenschoolse opvang versterken? Daarop is meer dan één antwoord te geven. Het project ‘Spreekkansen in de buitenschoolse opvang’ werd onlangs uitgevoerd op drie locaties in Boom en Oevel (Vlaanderen). Samen met de onderzoekers kwamen deze teams tot verschillende acties om ouders en opvang te verbinden.
Kijken naar videobeelden van spelende kinderen, dat vindt bijna iedereen leuk! In de kinderopvang bekijken medewerkers en hun leidinggevenden of coaches regelmatig beelden van allerlei alledaagse situaties. Dat is niet alleen leuk, dat is vooral erg zinnig. De beelden geven aanknopingspunten om het handelen van de begeleider te bespreken. Wat gaat goed en wat kan er beter? Ook de kinderen zijn een bron van informatie in dergelijke videobeelden. Hoe je die informatie kunt benutten in je werk vertelt Marleen Vromans, die veel ervaring heeft met video-interactiebegeleiding.
10 MeMoQ-onderzoek: de pedagogische kwaliteit in kaart gebracht: Op basis van observaties in 400 locaties in Vlaanderen en Brussel kan Kind & Gezin conclusies trekken over de pedagogische kwaliteit ervan. Over het algemeen voelen kinderen zich vrij goed. Ook de wijze waarop kinderbegeleiders kinderen emotioneel ondersteunen en zorgen voor een warm klimaat scoort eerder hoog. Tegelijk tonen de observaties dat de kinderopvang meer doelgericht kan inspelen op de nieuwsgierigheid en de exploratiedrang van kinderen. In dit eerste artikel vertellen onderzoekers over hun observaties en hoe professionals de uitdagingen kunnen aanpakken.
14 Mannen in de kinderopvang: ‘Ja, we zijn er nog!’: Kinderen hebben vrouwen én mannen nodig voor hun opvoeding. Mannen hebben een pedagogisch toegevoegde waarde, ook in de kinderopvang. Bijzonder hoogleraar kinderopvang en educatieve voorzieningen voor het jonge kind aan de Universiteit van Amsterdam, Ruben Fukkink, deed onderzoek naar mannen in de kinderopvang. ‘Ik miste de mannen en begon met een simpele en nieuwsgierige vraag: Waar zijn ze?’
23 Communicatie met ouders in de buitenschoolse opvang: Hoe kun je het contact tussen ouders en buitenschoolse opvang versterken? Daarop is meer dan één antwoord te geven. Het project ‘Spreekkansen in de buitenschoolse opvang’ werd onlangs uitgevoerd op drie locaties in Boom en Oevel (Vlaanderen). Samen met de onderzoekers kwamen deze teams tot verschillende acties om ouders en opvang te verbinden.
32 Het kind centraal: de opbrengsten van video-interactiebegeleiding: In de kinderopvang bekijken pedagogisch medewerkers en hun leidinggevenden of coaches regelmatig videobeelden van allerlei alledaagse situaties. Dat is niet alleen leuk, dat is vooral erg zinnig. De beelden geven aanknopingspunten om het handelen van de begeleider te bespreken. Wat gaat goed en wat kan er beter? Ook de kinderen zijn een bron van informatie in dergelijke videobeelden. Hoe je die informatie kunt benutten in je werk vertelt Marleen Vromans, die veel ervaring heeft met video-interactiebegeleiding.
En verder:
6 Uit het werkveld
9 Op de koffie bij coach-in-opleiding Inne Hemeryck
17 MINIMUZE: Insmeren
18 Okiddo voor 0 t/m 4 jaar: Kantoortje spelen
20 Permanente educatie voor gastouders (NL)
20 Zomeropvang door ouders (BE)
26 Kinderboeken én KIDDO-Leespluimwinnaars
28 Vraag & Antwoord over de buitenschoolse
30 Okiddo voor 4 t/m 12 jaar: Een musical maken
38 Op de plank: Spelen in zwarte sneeuw
10 MeMoQ-onderzoek: de pedagogische kwaliteit in kaart gebracht: Op basis van observaties in 400 locaties in Vlaanderen en Brussel kan Kind & Gezin conclusies trekken over de pedagogische kwaliteit ervan. Over het algemeen voelen kinderen zich vrij goed. Ook de wijze waarop kinderbegeleiders kinderen emotioneel ondersteunen en zorgen voor een warm klimaat scoort eerder hoog. Tegelijk tonen de observaties dat de kinderopvang meer doelgericht kan inspelen op de nieuwsgierigheid en de exploratiedrang van kinderen. In dit eerste artikel vertellen onderzoekers over hun observaties en hoe professionals de uitdagingen kunnen aanpakken.
14 Mannen in de kinderopvang: ‘Ja, we zijn er nog!’: Kinderen hebben vrouwen én mannen nodig voor hun opvoeding. Mannen hebben een pedagogisch toegevoegde waarde, ook in de kinderopvang. Bijzonder hoogleraar kinderopvang en educatieve voorzieningen voor het jonge kind aan de Universiteit van Amsterdam, Ruben Fukkink, deed onderzoek naar mannen in de kinderopvang. ‘Ik miste de mannen en begon met een simpele en nieuwsgierige vraag: Waar zijn ze?’
23 Communicatie met ouders in de buitenschoolse opvang: Hoe kun je het contact tussen ouders en buitenschoolse opvang versterken? Daarop is meer dan één antwoord te geven. Het project ‘Spreekkansen in de buitenschoolse opvang’ werd onlangs uitgevoerd op drie locaties in Boom en Oevel (Vlaanderen). Samen met de onderzoekers kwamen deze teams tot verschillende acties om ouders en opvang te verbinden.
32 Het kind centraal: de opbrengsten van video-interactiebegeleiding: In de kinderopvang bekijken pedagogisch medewerkers en hun leidinggevenden of coaches regelmatig videobeelden van allerlei alledaagse situaties. Dat is niet alleen leuk, dat is vooral erg zinnig. De beelden geven aanknopingspunten om het handelen van de begeleider te bespreken. Wat gaat goed en wat kan er beter? Ook de kinderen zijn een bron van informatie in dergelijke videobeelden. Hoe je die informatie kunt benutten in je werk vertelt Marleen Vromans, die veel ervaring heeft met video-interactiebegeleiding.
En verder:
6 Uit het werkveld
9 Op de koffie bij coach-in-opleiding Inne Hemeryck
17 MINIMUZE: Insmeren
18 Okiddo voor 0 t/m 4 jaar: Kantoortje spelen
20 Permanente educatie voor gastouders (NL)
20 Zomeropvang door ouders (BE)
26 Kinderboeken én KIDDO-Leespluimwinnaars
28 Vraag & Antwoord over de buitenschoolse
30 Okiddo voor 4 t/m 12 jaar: Een musical maken
38 Op de plank: Spelen in zwarte sneeuw
Kinderen hebben vrouwen én mannen nodig voor hun opvoeding. Mannen hebben een pedagogisch toegevoegde waarde, ook in de kinderopvang. Bijzonder hoogleraar kinderopvang en educatieve voorzieningen voor het jonge kind aan de Universiteit van Amsterdam, Ruben Fukkink, deed onderzoek naar mannen in de kinderopvang. ‘Ik miste de mannen en begon met een simpele en nieuwsgierige vraag: Waar zijn ze?’
Uit ons onderzoek Is Caregiver Gender Important for Boys and Girls? uit 2016 blijkt dat er geen winnaar is; ‘mannen en vrouwen doen het allebei even goed in de kinderopvang’, vertelt Ruben Fukkink. ‘Er zijn twee theorieën over de rol van mannen in de opvoeding. Eén theorie zegt dat jongens mannen nodig hebben als rolmodel. Een andere theorie voorspelt dat mannen ‘ruiger’ in het spel en ‘pittiger’ in het contact zijn. Dit is leuk voor bepaalde jongens, maar ook voor bepaalde meisjes. We hebben onderzoek gedaan en het blijkt dat mannen en vrouwen alle twee even belangrijk zijn. Er is geen winnaar. We dachten dat mannen misschien iets unieks lieten zien. We dachten dat vrouwen meer troostrijker zouden zijn en mannen iets meer ruimte gaven in spel. Dit hebben wij in ons onderzoek niet gevonden. Mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig in hun omgang met jongens en meisjes. Het is een prettige uitkomst van het onderzoek, want het laat zien dat mannen echt een plek verdienen in de kinderopvang. Het gedrag van vrouwen en mannen kan dicht bij elkaar liggen, want je hebt masculiene vrouwen en feminiene mannen. Dit heb je ook in andere beroepen.’
Geduld
‘Het zou de maatschappij kunnen helpen als we het in onze discussie meer hebben over vaders in de opvoeding, de rol van opa’s en over mannen in de kinderopvang en het onderwijs. Dit helpt om het beeld te normaliseren. Om meer mannen in de kinderopvang te laten werken, moeten we geduld hebben. Ik denk dat werkgevers in de kinderopvang er verstandig aan doen om jonge mannelijke professionals te koppelen aan andere mannelijke professionals; breng ze met elkaar in contact. Je straalt als organisatie dan ook meteen uit dat je een organisatie bent van mannen én vrouwen. Mannen bepalen daarna zelf wel hoe ze hun rol gaan invullen. Ze hoeven niet op een voetstuk geplaatst te worden. Kinderen zijn er wel over uit, ze vinden mannen en vrouwen allebei even belangrijk!’
Op basis van observaties in 400 locaties in Vlaanderen en Brussel kan Kind & Gezin conclusies trekken over de pedagogische kwaliteit ervan. Over het algemeen voelen kinderen zich vrij goed. Ook de wijze waarop kinderbegeleiders kinderen emotioneel ondersteunen en zorgen voor een warm klimaat scoort eerder hoog. Tegelijk tonen de observaties dat de kinderopvang meer doelgericht kan inspelen op de nieuwsgierigheid en de exploratiedrang van kinderen. In dit eerste artikel vertellen onderzoekers over hun observaties en hoe professionals de uitdagingen kunnen aanpakken.
Kinderen houden van de wereld van volwassenen. Ze maken graag ‘alsof eten’ in de speelkeuken, ze leggen babypoppen echt te slapen, ze vormen met speelgoedauto’s een heuse file. Daarom zijn ze ook geïnteresseerd in kantoortje spelen. Administratie, dat lijkt ook zoiets boeiends uit het volwassen leven.
Vier maanden geleden ontstond er bij de vier pedagogisch medewerksters van buitenschoolse opvang De Boomhut uit Dordrecht een idee… Met de kinderen een musical opvoeren, iets dat ze wel vaker hadden gedaan, maar nu grootser en op een andere locatie zodat er veel mensen kunnen komen kijken. De medewerkers vertelden de kinderen het plan en iedereen was gelijk erg enthousiast. Hoe zijn ze daarna van start gegaan met elkaar? En wat was het resultaat? ‘Wat waren wij als pedagogisch medewerkers tróts op de kinderen!’
Als gastouder beoefen je een vak. Permanente educatie zorgt ervoor dat je bijblijft in je vakgebied en je de kwaliteit van je werk vergroot. Je leven lang leren, daar word je beter van. En je gastkinderen ook!
Zomervakantie… Wanneer gaan we samen op vakantie? Wanneer kunnen de kinderen naar de opvang of bij familie terecht? Welke periode moet overbrugd worden met kampen en andere? Om die puzzel rond te krijgen, slaan ouders steeds vaker de handen in elkaar. In een beurtrol zorgen ze dan voor elkaars kinderen. Papa Jonas van de Poele vertelt over een initiatief dat vorige zomer startte en dit jaar opnieuw doorgaat. Wegens succes verlengd!