Tamara Tiggelovend
Tamara Tiggelovend deed praktijkonderzoek naar het belang van procesgericht werken en 21e-eeuwse vaardigheden in de kinderopvang. ‘Wanneer de kinderopvang niet meegaat in deze onderwijsontwikkelingen kan...
Dr. Bas Levering
Op 8 mei 2008 verscheen zijn eerste donderdagse column in de Groene Hart-editie van het Algemeen Dagblad. Ze gaan ook vaak over dat bijzondere gebied dat door de Randstad Holland wordt omsloten. Als raadslid en...
Yvette Vervoort
Ik noem het de driehoek voor kwaliteit: bedrijfsvoering, huisvesting en pedagogiek. Bij goede kinderopvang is de driehoek gelijkbenig. Alle drie de punten zijn even belangrijk en beïnvloeden elkaar. En als...
Kinderen1 bewegen tegenwoordig minder en minder goed. Slechts 55% van de kinderen tussen 4 en 11 jaar en 34% van de kinderen tussen de 12 en 18 jaar voldoet aan de beweegrichtlijn (1). De fysieke fitheid is...
Hedie Meyling
Als pedagogisch medewerker verschoon je kinderen dagelijks meerdere malen en mogelijk doe je dat al jarenlang. Jij hebt veel ervaring, handigheid en routine. Maar routine kan leiden tot mechanisch handelen en...
Marga van der Linden
Mirjam Meeuwissen
Tijdens het laatste Congres voor Jonge kind benadrukt de Vlaamse pedagoog Ferre Laevers hoe belangrijk het is om kinderen een goed aanbod te doen. Een aanbod dat uitnodigt, maar ook provoceert tot leren en...
Feike Dietz
Laurens Ham
Wie jonge kinderen heeft of in het onderwijs werkt, weet het misschien: Kinderen voor Kinderen is bepaald geen achterhaalde reeks. Dit VARA-kinderkoor, dat eind 2021 zijn 42e show met album presenteert, is nog...
Marieke Bruil
In het kinderdagverblijf zit een medewerker in stilte toe te kijken in de groepsruimte. Schrijfblok in de hand, zorgvuldig noterend wat er gebeurt. Dat is hoe het pedagogische meetinstrument van de Nijmeegse...
Mirjam Gevers Deynoot-Schaub
Tegenwoordig beschikt bijna iedere kinderopvangorganisatie over een aparte afdeling die zich bezighoudt met kwaliteit en pedagogiek, waarin beleid wordt ontwikkeld om kinderen te stimuleren in hun ontwikkeling...