Het versterken van een kind gaat over het Door goed te observeren, kun je zien waar bepaalde emoties bij kinderen vandaan komen. Je kijkt naar het gedrag én naar de situatie eromheen. Alles wat om een...
Wanneer je bij de Slingerapen, een bso-groep van SDK Kinderopvang, in de themahoek komt, waan je je als kind in een echt ziekenhuis. Een aantal ‘doktoren’ loopt met een serieus gezicht rond en neemt...
‘Wij zijn met z’n allen in Hollywood! In Hollywood wonen echte sterren!’ Rian, pedagogisch medewerkster van de groep de Otters bij SDK Kinderopvang spreekt met een mysterieuze stem. De...
‘Ik ben klaar voor een gezellig spelletje memory! Wie doet er mee?’ vraagt Esther. Rosalie, Janco en Sheviënnely komen enthousiast naar haar toegelopen. ‘Wij doen mee!’ Deze drie...
In hoeverre zijn wij, als pedagogisch medewerkers, bewust van onze culturele sensitiviteit en onze bijdrage aan de ontwikkeling ervan? Onder culturele sensitiviteit verstaan we in dit artikel dat je je ervan...
Kinderen willen vaak weten hoe iets werkt. Wij volwassenen willen weten wat het wordt. Hier zit het dilemma bij het bedenken van een creatieve activiteit: we willen vaak iets leuks met kinderen knutselen wat ze...
‘Wie heeft er weleens iets gemaakt met materialen uit de natuur?’, vraagt Marissa, de pedagogisch medewerkster van de groep de Verkenners. Lynn en Olivia steken meteen enthousiast hun vingers op,...
Ik schrijf dit stukje nu we midden in een hittegolf zitten en realiseer me dat we juist veel binnen gebleven zijn omdat dit nu het gezonds is. Wat we buiten vooral zien, is droog gras, slappe bloemen, veel...
Als pedagogisch medewerker heb je ermee te maken: je bereidt een activiteit voor om de taal van de kinderen te stimuleren en voor je het weet, ben je zelf de hele tijd aan het woord en de kinderen luisteren.
‘Wat denken jullie als ik zeg dat we vandaag natuurgeluiden gaan maken?’ vraagt Elseline, de pedagogisch medewerkster van de groep de Schatkamer. De groep werkt deze periode met het thema Machtige...