De gemeente Amsterdam is, met jeugdhulp- en kinderopvangorganisaties, het onderwijs, en het lokale ouder- en kindteam (OKT) hard bezig om duurzame oplossingen te creëren voor de vermindering van de...
In een tijd waarin schermen en binnenactiviteiten, veiligheid en hygiëne de overhand lijken te hebben in de opvoeding van kinderen, raakt een van de meest belangrijke vormen van ontwikkeling verder op de...
In Nederland worden baby’s opgevangen in verticale en horizontale groepen. Wat betekenen deze verschillende groepen voor de kwaliteit van babyopvang? Het Expertisecentrum Kinderopvang heeft het uitgezocht...
In het voorjaar van 2024 heeft de afdeling wetenschap van Partou de pedagogische kwaliteit van vijftig babygroepen in kaart gebracht. De resultaten zijn vergelijkbaar met het landelijk beeld. De uitkomsten...
Een toenemend fenomeen lijkt het wel. Met name op de babygroepen stellen ouders dwingende vragen aan pedagogisch medewerkers. Vragen die dan opkomen zijn: moeten de pedagogisch medewerkers bewapend worden?...
Welbevinden en betrokkenheid zijn voor alle (jonge) kinderen essentieel voor de ontwikkeling. Zonder welbevinden en betrokkenheid van kinderen is ontwikkeling onmogelijk. De professional, de pedagogisch...
Vraag je aan kinderen wat écht spelen is, dan kiezen ze waarschijnlijk voor buiten spelen. Er is ruimte om te bewegen, je fantasie te laten werken en zoveel te ontdekken en ervaren. Maar hoe integreer je...
De Schijf van 10!® is onderdeel van een innovatieve aanpak ontwikkeld binnen het Athletic Skills Model® (ASM), gericht op breed motorische ontwikkeling en veelzijdig bewegen. Dit model is toepasbaar op...
Wanneer kinderen vier jaar worden, gaan ze naar de basisschool, maar voor die tijd zitten ze vaak al op een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal. De overgang tussen de voorschoolse educatie en basisschool kan...
Een aantal jaar geleden ging ik met collega Marga van der Linden naar Zweden voor een hernieuwde kennismaking met de praktijk van Reggio Emilia. In Zweden waren we onder de indruk van de pedagogische...