Het aantal kinderen met een extra begeleidingsvraag is een actueel thema in de kinderopvang. Nieuw wetenschappelijk onderzoek naar de beleving en ervaringen van pedagogisch professionals rond dit thema laat...
De KindKernKaart is een praktisch hulpmiddel voor op de groep, waarmee je op een andere manier naar gedrag leert kijken. Op basis van wat je ziet, maak je als pedagogisch professional een inschatting van de...
Waar is de kinderopvang? Een vraag die wij ons in de sector te vaak stellen, als partner in het gezin, in de wijk, in zorg, welzijn en onderwijs. Te vaak worden we overgeslagen als beleidsmakers...
In januari schreef ik in deze columnreeks over de wonderlijke manier waarop de gemeente Amsterdam en haar toezichthouders omgaan met de regels rondom groepssamenvoeging in de kinderopvang. Inmiddels zijn we een...
De vertrouwensinspecteurs van de Inspectie van het Onderwijs rapporteren jaarlijks over het aantal geregistreerde dossiers. Over de periode 2022–2024 zijn in totaal 373 dossiers geregistreerd. Dat zijn er...
‘In dat kader pleit ik al jaren voor uitbreiding van het bevallingsverlof, voor verruiming van de mogelijkheden tot parttime werk voor (beide!) ouders van jonge kinderen en voor strengere eisen aan de...
Welbevinden en betrokkenheid zijn voor alle (jonge) kinderen essentieel voor de ontwikkeling. Zonder welbevinden en betrokkenheid van kinderen is ontwikkeling onmogelijk. De professional, de pedagogisch...
Op veel plekken in Nederland wordt geëxperimenteerd met peuterkleutergroepen.
De peuterkleutergroepen lopen tegen belemmeringen in de wetgeving voor kinderopvang en primair onderwijs (hierna...
Met het zelfevaluatie-instrument PiB kunnen kinderopvangorganisaties zelf de pedagogische kwaliteit op een groep in kaart brengen. We nemen de meest leerzame inzichten door van het afgelopen jaar.
Volop genietend stond ik onlangs bij een kinderopvanglocatie op de speelplaats buiten. Een grote ruimte met zoveel uitdagende mogelijkheden. Veel groen, grond en water en ook veel vrije vorm speelmaterialen als...