Wetenschappers op de werkvloer

Wetenschappers op de werkvloer

Productgroep BBMP 02.2017
4,95
Gratis voor abonnees.

Omschrijving

Kinderopvangorganisatie Bink en het departement Educatie en Pedagogiek van de Universiteit Utrecht zijn een structurele samenwerking aangegaan. Het doel is tweezijdig en tweeledig: gezamenlijk doen zij onderzoek naar de effectiviteit en werkbaarheid van het pedagogisch programma ‘Spelend ontwikkelen’ en gezamenlijk werken ze aan de professionalisering van medewerkers in de kinderopvang en (student)onderzoekers van de universiteit.

Je kunt nog zo’n mooi programma voor het werken met jonge kinderen hebben, het succes ervan staat of valt met de professionaliteit van de pedagogisch medewerkers die het programma gebruiken en toepassen. Dat betekent dat de medewerkers goed geschoold moeten zijn. Een eenmalige cursus in het gebruik van een methodiek zet doorgaans niet zoveel zoden aan de dijk. Het goed toepassen van een methodiek vraagt van medewerkers dat zij begrijpen waarom de methodiek op een bepaalde manier is vormgegeven. Hebben zij inzicht in wat bepaalde activiteiten bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen? En ze moeten de vaardigheden beheersen om kinderen in die activiteiten te begeleiden. Om zich die professionaliteit eigen te kunnen maken, moeten medewerkers veel kunnen oefenen in de praktijk en – het allerbelangrijkst – moeten zij daarbij begeleid en gecoacht worden. Wetenschappelijk onderzoek geeft duidelijke indicaties dat zorgvuldige begeleiding en coaching de meest effectieve methode is voor de implementatie van een pedagogisch programma en voor de professionalisering van pedagogisch begeleiders van jonge kinderen.

Over de vloer

Tegen deze achtergrond hebben Bink (kinderopvangorganisatie in Hilversum en Soest) en het departement Educatie en Pedagogiek van de Universiteit Utrecht samenwerking gezocht. In dit artikel vertellen bestuurder Monique Wittebol en onderzoeker Pauline Slot over de achtergrond, aanleiding en vorm van hun samenwerking