De buitenschoolse opvang, hoe functioneert het? Kan en moet de bso niet meer betekenen in het leven van kinderen? Wat is de stand van zaken als het gaat om samenwerking met het onderwijs? In gesprek met Yvette...
Het ontwikkelteam Begeleiden van onderlinge interacties heeft binnen het Pedagogisch Expertisecentrum meteen al baanbrekend werk verricht. Samen met de wetenschappers Rosanne Sluiter en Frans Hiddink komt het...
Autonomie is een begrip dat gebruikt wordt in de vanzelfsprekende veronderstelling dat iedereen begrijpt wat ermee bedoeld wordt. Maar klopt dat wel? Wat bedoelen we met ‘ruimte geven voor de autonomie...
Je kunt geen goede pedagoog zijn als je het omgaan met diversiteit niet in je vingers hebt. Je moet immers als professional om kunnen gaan met álle kinderen en álle ouders. Van medewerkers mag je...
Was Mozart een wonderkind geweest als zijn vader timmerman was geweest? Dat zullen we nooit weten. Uitzonderlijke begaafdheid komt in elk geval bijna nooit vanzelf tot ontwikkeling. Hoe is dat voor al die...
Het nieuwe Expertisecentrum Kinderopvang is met groot enthousiasme ontvangen door pedagogisch onderzoekers en professionals uit de praktijk. Inmiddels zijn er verschillende ontwikkelteams aan het werk. Zij...
Het begeleiden van jonge kinderen in hun ontwikkeling is een vak dat niet onder doet voor het lesgeven aan oudere kinderen. Dreumesen én peuters én kleuters leren door te spelen, door zelf te...
In de kinderopvang is de waarde van spelend leren en het zoeken van de aansluiting bij de spontane leerbehoefte van de kinderen vanzelfsprekend. Ook in het onderwijs is een beweging gaande tegen verschoolsing...
De Branchevereniging Kinderopvang koerst op een snelle oplossing van het toeslagendrama en de last die dit systeem van kinderopvangfinanciering veroorzaakt. Die nood is nu hoog. Maar ook het gesprek over de...
We willen allemaal dat kinderen gezond, veilig en kansrijk opgroeien, ook de kinderen die door fysieke of cognitieve beperkingen of door een instabiele sociaal-emotionele context kwetsbaar zijn. Immers, ook...