Kinderen groeien niet alleen op. De wereld om hen heen beïnvloedt hun ontwikkeling. Denk aan ouders, familie, school en vrienden. Maar ook wetten, cultuur en maatschappelijke ontwikkelingen spelen een rol. Urie Bronfenbrenner (1917-2005) begreep dit als geen ander. Hij ontwikkelde een model dat laat zien hoe al deze factoren samenwerken en invloed hebben op een kind. Zijn ideeën hebben wereldwijd invloed gehad op opvoeding en onderwijs.
Bronfenbrenner werd in 1917 geboren in Moskou. Op zijn zesde verhuisde zijn familie naar de Verenigde Staten. Zijn vader werd daar hoofd van een laboratorium waar onderzoek werd gedaan naar verstandelijke beperkingen. Terwijl hij opgroeide, hielp Urie vaak in het laboratorium en raakte zo geïnteresseerd in psychologie. Na zijn studie psychologie aan de Cornell University, deed hij een master aan Harvard en promoveerde hij aan de Universiteit van Michigan. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werkte hij als psycholoog in militaire ziekenhuizen. Daarna keerde hij terug naar Cornell, waar hij zijn ideeën verder ontwikkelde.
Een wetenschapper met een missie
Bronfenbrenner wilde niet alleen theorieën bedenken. Hij wilde ook iets veranderen aan de samenleving. Hij werkte samen met beleidsmakers en politici. Zijn doel was om gezinnen en kinderen betere ondersteuning te geven. In de jaren zestig pleitte hij voor overheidssteun bij de opvoeding van jonge kinderen, destijds een nieuw idee. Veel mensen hielden de ouders verantwoordelijk. Bronfenbrenner zag dit anders. Volgens hem had de hele samenleving een taak in de opvoeding. Dit idee leidde mede tot de oprichting van ‘Head Start’, een programma voor kinderen uit arme gezinnen. Dit programma bestaat nog steeds en helpt jaarlijks honderdduizenden kinderen. Het zorgt ervoor dat kinderen uit kansarme gezinnen beter aan hun schoolleven beginnen en zich zodoende optimaal kunnen ontwikkelen.
Het ecologische model: een kind groeit in lagen
Vroeger dachten psychologen vooral dat de ontwikkeling van een kind door het gezin werd bepaald. Bronfenbrenner vond dat te simpel. Hij stelde dat een kind opgroeit binnen verschillende omgevingen. Deze omgevingen beïnvloeden elkaar en vormen samen de ontwikkeling van het kind.