Thomas Gordon: communicatie-expert voor gelijkwaardig opvoeden

Thomas Gordon: communicatie-expert voor gelijkwaardig opvoeden

Productgroep KIDDO 02 2025
3,95
Gratis voor abonnees.

Omschrijving

Thomas Gordon was een Amerikaanse psycholoog die ouders en opvoeders leerde hoe je écht met kinderen in gesprek gaat. Hij vond dat opvoeden draait om communicatie, wederzijds respect en het serieus nemen van het kind. Zijn ideeën zijn inmiddels gemeengoed geworden. Denk aan actief luisteren, ik-boodschappen en het zoeken naar oplossingen waarmee niemand verliest. Wie was deze pionier in de opvoedingscommunicatie?

Thomas Gordon werd in 1918 geboren in Paris, Illinois. Hij studeerde psychologie aan verschillende universiteiten en promoveerde uiteindelijk aan de University of Chicago, waar hij samenwerkte met Carl Rogers – een van de grondleggers van de humanistische psychologie.

Een psycholoog met een missie
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werkte Gordon als luchtmachtinstructeur. Daar ontwikkelde hij een manier van lesgeven zonder autoritaire stijl. Deze ervaring wakkerde zijn interesse aan in groepsgericht leiderschap. Na de oorlog richtte hij zich op communicatie binnen gezinnen. In gesprekken met ouders ontdekte hij dat veel opvoedproblemen voortkwamen uit misverstanden en gebrekkige communicatie. Zijn conclusie? Ouders kregen vaak de schuld van opvoedproblemen, maar werden zelden adequaat geholpen. Gordon wilde dat veranderen.

Luisteren naar kinderen
In 1962 ontwikkelde Gordon zijn bekende oudercursus: Parent Effectiveness Training (PET). In Nederland werd deze cursus in 1979 geïntroduceerd als ‘Effectief omgaan met kinderen’. Inmiddels hebben wereldwijd meer dan een miljoen ouders in 43 landen deze training gevolgd. Het doel van de training is simpel: zorg voor een betere band met de kinderen. Dat betekent onder andere: leer luisteren naar kinderen totdat je ze echt begrijpt. Dat betekent actief luisteren: je benoemt de gevoelens of behoeften van het kind en controleert of je die goed begrijpt. Bijvoorbeeld door te zeggen: ‘Je bent er verdrietig over dat je niet mee mag, hè.’
Actief luisteren helpt kinderen hun gevoelens te verwoorden. Ze voelen zich serieus genomen en begrepen. Dat zorgt voor rust en verbinding. Gordon benadrukte dat je als opvoeder niet alleen met je oren moet luisteren, maar ook met je ogen en je hart. Het draait om aanwezigheid en de wereld proberen te zien door de ogen van het kind.