Als trainer is Nicole Schuurman al jaren enthousiast over de VE-methode Startblokken van Basisontwikkeling. Het is een speelse, effectieve en prettige manier om jonge kinderen te ondersteunen in hun ontwikkeling. En het brengt plezier en rust op de groep.
De kern van Startblokken is dat je kijkt naar wat kinderen bezighoudt en daarop inspeelt met voor kinderen actuele thema’s en interessante inhouden, vertelt Nicole. ‘Startblokken werkt vanuit spelverhalen die voortkomen uit de leefwereld van het kind. Peuters en kleuters doen graag na wat ze in hun omgeving zien.’ ‘Denk aan de was doen, naar de winkel gaan of het hebben van een ziek huisdier. Zulke alledaagse situaties vormen de basis voor wat wij een spelverhaal noemen. Het is een verhaallijn waarin kinderen zelf een rol spelen. Ze zijn niet alleen “bezig met de winkelhoek”, maar worden winkelier, klant, of chauffeur van de bezorgdienst.’
Themaplanning
Nicole: ‘Je start altijd met een themaplanning (HOREB) met ideeën over de spelverhalen, materialen, activiteiten en doelen waaraan je werkt. Ook heb je een plan voor de themahoeken en ouderbetrokkenheid. Het begint met startactiviteiten waarin je met de kinderen het thema gaat verkennen.’ ‘Bijvoorbeeld met een schattenmand, praatplaat, boekjes, een gast op de groep of door ergens op bezoek te gaan. Wat weten ze al? Waar spelen ze van nature mee? Dat geeft een schat aan informatie en een richting hoe je het thema betekenisvol kan starten. De activiteiten die je uitrolt hebben allemaal te maken met het spelverhaal dat je op dat moment speelt. Daar bouw je in de weken die volgen op voort.’
‘Bij het thema “zorgen voor dieren” kun je alle kanten op, van huisdieren tot dierentuin. Na deze verkenning bepaal je de uiteindelijke richting van het thema en je ontwikkelt daar samen met de kinderen een verhaal omheen. Je bouwt bijvoorbeeld samen hokken voor de dieren en gaat met de kinderen op ontdekking hoe je de dieren verzorgt.’
‘Het verhaal ontwikkelt zich op basis van wat kinderen doen en zeggen. Wanneer de kinderen eraan toe zijn voeg je speluitbreidingen van het spelverhaal toe. Zo groeit het verhaal in fasen. Misschien begint het met een hond die ziek is. Een paar weken later eindigt het met de opening van een dierenkliniek – mét wachtkamer, assistenten en een kassa. En het mooie is: je ziet grote betrokkenheid bij kinderen als ze helemaal opgaan in waar ze mee bezig zijn.’