De vorige hoofdstukken geven een aantal handvatten inzake het pedagogisch management. Dit hoofdstuk vertelt vanuit de praktijk over hoe veranderingsprocessen beheerd kunnen worden, ook in grotere organisaties.
Bij meningsverschillen en conflicten tussen medewerkers of met ouders kan je als verantwoordelijke verschillende posities innemen. Het is in elk geval belangrijk óm een positie in te nemen en vanuit die...
Het personeelsbeleid heeft de laatste jaren sterk aan belang gewonnen binnen het denken over kwaliteitszorg. Er is namelijk een verschuiving merkbaar van een aanbodgestuurde naar een vraaggestuurde...
Een andere invloedrijke factor is de mate van zelfsturing van een team. In het hier voorgestelde model doorloopt het team de hele cyclus van probleemdefiniëring tot bijsturing. Dit betekent dan ook de...
In het inleidend hoofdstuk over management (hoofdstuk 18) hebben we duidelijk gemaakt dat er verschillende rollen zijn die de verantwoordelijke kan innemen: de ondernemer, de onderzoeker, de visionair of de...
Leidinggevenden in de non-profitsector zijn via hun basisopleiding vaak inhoudelijk deskundigen om te werken met specifieke doelgroepen. Ze doen dan een beroep op die inhoudelijke deskundigheid om hun...
Het is duidelijk dat we vandaag ‘kwaliteit’ veel breder definiëren dan vroeger en ook dat het meer dan ooit een participatief begrip is. In dit hoofdstuk leggen we dit uit aan de hand van het...
Sinds 1998 hebben verschillende kinderdagverblijven in de stad Gent het roer helemaal omgegooid. Zij deden dat vanuit de vaststelling dat de kinderdagverblijven hun sociale rol nauwelijks vervulden en dat ze te...