Wij werken in de moestuin

Wij werken in de moestuin

Productgroep KIDDO 02 2025
3,95
Gratis voor abonnees.

Omschrijving

Op voorschool De Kleinste Campus in Amsterdam gaan kinderen samen met pedagogisch medewerkers aan de slag in de moestuin. Het meespelen met kinderen sluit aan bij de visie van Vygotsky, hij stelt dat sociale interactie van groot belang is tijdens het leerproces, met een essentiële begeleidende rol voor de professional.

Op voorschool De Kleinste Campus gebruiken we het VVEprogramma Startblokken, met dit voorjaar als thema: wij werken in de moestuin. Hiervoor hebben we een themahoek ingericht met zo veel mogelijk materialen uit de echte wereld: een moestuinbak, gieters, harken en scheppen, tuinbroeken en laarzen zoals echte tuinmannen en -vrouwen dragen, kruiden, bolletjes en zaadjes om te planten.

Aansluiten
We hebben op de groep prentenboeken uitgestald staan die bij het thema passen. Gedurende deze weken lezen we die voor. We zingen passende liedjes en doen knutsel- en ondernemende activiteiten. Ook de observatietafel en sensopathische bakken zijn ingericht met materialen en objecten die van toepassing zijn. De pedagogisch medewerkers maken vooraf een plan hoe het thema er globaal uit gaat zien, hoe we de themahoek inrichten, welke doelen wij voor de kinderen stellen en welke woorden centraal zullen staan. Startblokken gaat ervan uit dat je vanuit de belevingswereld van de kinderen werkt en daarom zorgen wij ervoor dat we een basisplan hebben wat we met het thema willen gaan doen, maar volgen we iedere week vooral wat de kinderen bezighoudt en wat voor input zij geven. Hierdoor sluit het programma aan bij de belevingswereld van specifiek deze kinderen. Vandaar ook dat het thema het ene jaar weer een andere vorm heeft dan het jaar erop, omdat de kinderen elk jaar met andere ideeën en vragen komen.

Observeren
Om het kennisniveau van de kinderen voor ons inzichtelijk te maken, en erachter te komen waar hun interesses rondom dit nieuwe thema naar uitgaan, hebben we ons in de eerste weken volledig gefocust op meespelen in de themahoek. Tijdens het meespelen observeren wij als professionals wat de kinderen zoal doen, zeggen en zelf zien en registreren dit allemaal. Op basis van deze observaties kunnen wij voor onze kinderen nieuwe doelen stellen en onze begeleiding op hun niveau instellen.