Weerbaarheid en emoties

Weerbaarheid en emoties

Productgroep KIDDO 03 2025
3,95
Gratis voor abonnees.

Omschrijving

Sinds een jaar combineert Mark Sluis zijn grootste passie voetbal met weerbaarheidstraining. Vooral bij kinderen blijkt dit een schot in de roos: spelenderwijs werken ze aan zelfvertrouwen, omgaan met winst en verlies, spelen onder druk en grenzen aangeven.

Mark: ‘Of het nu gaat om een basisschoolleerling die worstelt met emoties op het veld of in de klas of een puber die vastloopt binnen school; samen werken wij aan de ontwikkeling. Ook ben ik continu op zoek naar het samenwerken met andere ervaren trainers. Zo is de samenwerking begonnen met Marieke Meelkop.’
Marieke: ‘De weerbaarheidstrainingen zijn spelenderwijs met veel bewegingsactiviteiten en worden voornamelijk op basisscholen gegeven in de groepen 4-8. Marieke vindt het belangrijk dat kinderen vroeg leren wat ze voelen (emoties), wat hun eigen grenzen zijn en hoe ze deze kunnen aangeven. Daarnaast kijk ik als holistisch therapeut naar waar het gedrag vandaan komt. Wat is de onderliggende oorzaak? Wat moet er gezien worden? Vaak heeft dit te maken met (onverwerkte) emoties. Vervolgens gaan we aan de slag met de oorsprong van het gedrag in een training of een coaching-traject.’

Leerkrachten meenemen
Marieke: ‘Als we een training geven, werken we niet alleen met de kinderen, maar nemen we ook de leerkrachten en ouders hierin mee. De leerkrachten zijn aanwezig bij de training, doen vaak (deels) actief mee met de oefeningen. Daarnaast observeren ze de klas en de leerlingen, iets waar ze niet vaak de tijd voor kunnen nemen in deze vorm. Na de les evalueren we met de leerkracht: Wat heb je gezien? Wat viel je op? Wat heeft het met jou gedaan? Wat hebben wij als trainers gezien, wat viel ons op? Hieruit ontstaan de mooiste gesprekken, want wij als trainers zijn er maar even en de leerkracht zet het voort in de groep. We geven de leerkrachten en de school handvatten om dit in de groep en binnen de school voort te zetten.’

Ouders meenemen
Marieke: ‘Ook ouders betrekken we bij de training, dat kan op verschillende manieren. Na de les schrijven wij als trainers samen met de leerkracht een stukje over de les voor in het ouderportaal of wij maken een nieuwsbrief voor ouders met informatie over de les en achtergrondinformatie over het thema, met tips voor thuis. Soms worden ouders uitgenodigd om een les, of een deel ervan, bij te wonen en ook maken we gebruik van ouderbijeenkomsten waarin we de ouders door middel van een workshop meenemen in de thema’s die we met de kinderen behandelen. Hierbij is er ruimte voor reflectie en vragen.’ 

Groeien in weerbaarheid
Mark: ‘In onze trainingen staat het versterken van zelfvertrouwen, lichaamstaal en sociale vaardigheden centraal. Door letterlijk in beweging te komen, ontdekken kinderen hun eigen kracht, grenzen en hoe ze met lastige situaties kunnen omgaan. Of het nu gaat om een kind met autisme, een klas vol basisschoolleerlingen of een jongere die worstelt met zijn/haar zelfbeeld, wij geloven dat iedereen kan groeien in weerbaarheid, als je maar de juiste tools krijgt.’ Weerbaar zijn begint vaak met hoe je staat, kijkt en beweegt. Door houding en ademhaling bewust te trainen (zoals bij Rots & Water), leren kinderen letterlijk sterker te staan. Dat zorgt in spannende situaties voor meer zelfvertrouwen en rust.