In de hectiek van een drukke dag op de groep is voorlezen vaak het eerste dat sneuvelt. Tussen de verschillende vaste momenten door lijkt het soms onmogelijk om even rustig met een voorleesboek tussen de kinderen te gaan zitten. En toch is juist dat ene voorleesmoment bijzonder waardevol. In dit artikel laat ik je zien hoe je voorleesmomenten onderdeel kunt laten zijn van het dagritme.
Eerst even kort, waarom is voorlezen zo belangrijk voor kinderen? Door ze voor te lezen breiden kinderen hun woordenschat uit, ontwikkelen ze luistervaardigheden en concentratievermogen, leren ze verhaalstructuren te begrijpen en raken ze vertrouwd met boeken en verhalen. Voorlezen kun je niet vroeg genoeg doen. Zelfs baby’s vinden het fijn! Ze luisteren misschien nog niet naar het verhaal, maar wél naar je stem, je toon en de klanken van de woorden. Kortom, met voorlezen draag je bij aan een kansrijke toekomst voor kinderen, hoe jong ze ook zijn.
Vaste plek
Hoe zorg je er op de groep voor dat je voorleesmomenten een vaste plek geeft in de dagplanning? Een aantal praktische tips:
• Koppel het voorlezen aan vaste momenten. Denk hierbij aan voorlezen tijdens een eetmoment, wanneer alle kinderen op de bso uit school zijn gekomen, of lees een boekje voor net voordat de kinderen buiten gaan spelen.
• Maak van het voorlezen een ritueel. Lees een verhaaltje voor het slapengaan, of voor het opruimen. Het gaat soms om kleine momenten en het hoeft geen kwartier te duren.
• Zorg dat er altijd wat boeken staan op de plekken waar kinderen spelen. Ik adviseer dagopvanggroepen vaak om kartonboekjes neer te zetten die kinderen mogen pakken. Ja, die gaan vaak stuk. Maar hiermee leer je kinderen wel hoe ze een boek moeten gebruiken en hoe een bladzijde moet worden omgeslagen. Daarnaast kun je op de groep wat boeken neerzetten die passend zijn bij een thema. Die zijn om uit voor te lezen en niet bedoeld om mee te spelen. Wanneer je boeken hebt staan, zul je die ook sneller pakken. Ook op de bso werkt dit goed en merk ik dat kinderen snel een boek pakken wanneer ze uit school komen en even tot rust willen komen.
• En als je dan wat boeken voor kinderen hebt neergezet die ze mogen pakken, creëer dan meteen een leesplek op de groep. Een plek waar kinderen zich even kunnen terugtrekken, of waar kinderen in alle rust zelf kunnen lezen.
• Laat kinderen boeken kiezen waar uit voorgelezen kan worden, of waar ze uit willen lezen. Mocht je de mogelijkheid hebben, dan is het leuk om boeken aan te laten sluiten bij interesses van de kinderen. Zeker op een bso is het leuk om met de kinderen samen te kijken of het boekenaanbod nog up to date is.
• Maak met collega’s op de groep afspraken wie er op welk moment, of op welke dag voorleest.