In de kinderopvang zijn we gewend om te communiceren met zachte kleuren, lieve woorden en schattige beelden. Maar wie écht het verschil wil maken in een drukbezette markt zal zich moeten durven onderscheiden. Met een heldere positionering, een sterke profi lering én een eerlijk verhaal.
Als marketing- en communicatiemanager in onze branche zie ik vaak dat de dingen die voor medewerkers ‘vanzelfsprekend’ voelen, vaak de meest onderscheidende factoren van een organisatie zijn, het meest bijzonder zijn. Juist in die eigenheid ligt de kracht van een authentieke positionering. Het vraagt daarbij wel lef om jezelf als organisatie niet alleen als ‘lief’ en ‘zorgzaam’ te presenteren, maar vooral ook ambitie uit te spreken. Vanuit je deskundigheid en een zelfverzekerde blik gericht op de toekomst. De kinderopvang is al lang niet meer alleen een veilige plek voor kinderen terwijl ouders werken. Het is een belangrijke schakel in de ontwikkeling van jonge kinderen, in het partnerschap met ouders en in het bredere sociale domein. In het bijzonder het onderwijs.
Ook bij Kober zien we onze rol verschuiven. Wij willen vooral als waardevolle partner in kindontwikkeling worden gezien. Dan is meer nodig dan een slogan over ‘warme zorg’ of een flyer met schattige kinderen. Het vraagt om visie en strategie, maar ook om het vermogen om de belangen van partners en stakeholders met elkaar te verbinden. Alles ten goede voor de toekomst van onze kinderen. Als maatschappelijke kinderopvangorganisatie voelen we dat onze verantwoordelijkheid verder reikt dan het kinderdagverblijf, de peuteropvang of de buitenschoolse opvang. We zien elke dag hoe we bijdragen aan gelijke kansen, aan opvoedpartnerschap, aan de ontwikkeling van kinderen én onze professionals. En dat mag je laten zien. Zeker als dat wordt herkend en erkend door ouders, collega’s en partners.
Meer focus
Om daar te komen moesten we eerst een stevige merkbasis leggen. Dit deden we door onze huisstijl op te frissen, onze merkbeloftes te verscherpen en onze pedagogische visie in alles zichtbaar en tastbaar te maken. In die periode werd Kober ook steeds vaker benaderd door media en samenwerkingspartners om onze kijk op ontwikkelingen in de kinderopvang en de samenleving te geven. Hierdoor groeide de behoefte aan meer focus. Waar richten we ons op? Waar willen we zijn over een paar jaar en wat gaan we daar vandaag aan doen? Kortom, wat is onze inhoudelijke koers?