Ondersteuning door gastouders: Interacties tussen kinderen begeleiden

Ondersteuning door gastouders: Interacties tussen kinderen begeleiden

Productgroep KIDDO nr. 4: Communicatie
Gratis

Omschrijving

De groep kinderen bij een gastouder verschilt in leeftijd en achtergrond. Als begeleider van deze kinderen breng je hen met elkaar in contact en laat je hen samen spelen en ontdekken. Kinderen leren zo op een jonge leeftijd wat sociale vaardigheden zijn. 

Positief sociaal gedrag, zoals luisteren naar elkaar, elkaar helpen en samen delen en praten, moedig je aan. Dit zijn positieve interacties tussen kinderen. Er zijn ook negatieve interacties, zoals ruziemaken, pesten of de baas spelen. Als gastouder corrigeer je deze interacties.

In onderstaand voorbeeld begeleidt gastouder Annet de kinderen door ze positief contact met elkaar te laten maken.

Annet zit met haar gastkinderen aan tafel. Sophie (3 jaar) begint te vertellen dat ze gisteren met oma naar de dierentuin is geweest. Sophie vertelt honderduit over de dieren die ze heeft gezien. Annet zegt: ‘Dat moet vast gezellig zijn geweest! Welke dieren heb jij weleens gezien in de dierentuin, Manuel? Vertel het maar aan Sophie.’ Manuel richt zijn aandacht op Sophie en vertelt over de aapjes in de dierentuin. ‘Die aapjes heb ik ook gezien!’ roept Sophie enthousiast. Het gesprekje tussen Manuel en Sophie zet zich voort terwijl Annet de broodjes smeert. Als gastouder stimuleer je contact tussen kinderen door activiteiten aan te bieden, maar ook door het sociaal contact tussen kinderen onderling te ondersteunen. Door samen te spelen en met elkaar iets te maken, ontwikkelen kinderen respect voor elkaar en kunnen zij relaties met elkaar opbouwen.

Onderlinge interactie bevorderen tussen kinderen

Als gastouder stimuleer je een wij-gevoel en bevorder je positieve onderlinge relaties, zodat kinderen in elkaar geïnteresseerd raken. Het werkt versterkend wanneer je ontspannen en vrolijk bent en de kinderen enthousiast maakt voor nieuwe activiteiten. Dat zijn activiteiten of dagelijkse bezigheden waarbij kinderen kunnen samenwerken, zoals samen koken of fruit schillen. Het belonen van gedrag met aandacht en complimenten werkt als toverstafjes. Zodra je ziet dat kinderen elkaar onderling helpen, laat je merken dat je dat fijn vindt. Zo maak je de kans groter dat ze elkaar de volgende keer ook helpen. Geef ook het goede voorbeeld, want kinderen kijken veel naar volwassenen. Als je laat zien dat je andere mensen waardeert en met hen samenwerkt en warm en liefdevol over andere mensen communiceert, dan nemen kinderen dit gedrag eerder over.