Dit liedje ontstond ooit als opdracht voor een project van kinderen in het Speciaal Onderwijs, maar blijkt een fijn lied voor jonge kinderen in alle soorten onderwijs.
Introductie
Vraag de kinderen om te raden welke emotie jij uitbeeldt. Doe er een paar, telkens zonder geluid te maken. Boos: fronsen, tanden laten zien, met je vuisten zwaaien, op de grond stampen. Bang: maak je klein, verstop je gezicht en bibber. Bespreek telkens hoe de kinderen de emotie herkennen en vertel vervolgens dat dit liedje over verschillende gevoelens gaat die ze mogen raden.
Uitbeelden
Laat de opname horen of zing het lied voor en nodig de kinderen uit om steeds mee te doen met uitbeelden als de emoties worden beschreven. Bespreek na afloop welke emoties er allemaal langskwamen (boos, verdrietig, bang en blij). Zing het lied nog een keer en nodig de kinderen uit om nog eens mee te doen met uitbeelden en eventueel al het refrein mee te zingen. Vraag na afloop of iemand nog een andere emotie kan bedenken. Laat diegene die emotie uitbeelden, de rest mag raden welke emotie het was. Kinderen die het moeilijk vinden om een emotie te bedenken kun je eventueel iets influisteren. Denk aan: verlegen, verliefd, onzeker, woedend, geschrokken of zenuwachtig.
Hoe voelt de muziek zich?
Zoek van tevoren op YouTube of Spotify een playlist met de zoekterm ‘music and different emotions’ of zet een paar van je eigen favorieten klaar. Bespreek met de kinderen dat muziek bepaalde gevoelens kan uitdrukken of oproepen. Laat verschillende liedjes of muziekstukken horen met duidelijk verschillende emoties. De kinderen mogen weer zonder geluid uitbeelden welke emotie ze vinden dat bij die muziek past.
Let op: houd een eventueel eigen oordeel binnen. Kinderen hebben soms een andere beleving van muziek dan je zou verwachten. Bijvoorbeeld door een herinnering of een specifieke associatie. Alles is goed in dit geval. Met oudere kinderen kun je eventueel bespreken hoe het komt dat muziek een bepaalde emotie oproept. Bijvoorbeeld door een herinnering of een associatie met een bepaalde situatie, maar ook door muzikale kenmerken. Langzame, zachte, vloeiende muziek wordt vaak als rustgevend ervaren. Harde en snelle muziek als boos of vrolijk. Laat de kinderen na dit gesprek nog een paar muziekstukken ‘beoordelen’.