Muziekcolumn: Hoehaa!

Muziekcolumn: Hoehaa!

Productgroep KIDDO 02 2025
Gratis

Omschrijving

Hoehaa, handen omhoog, want wij zijn woest en stout! Voor een themanummer over pedagogiek leek het me gepast om in de geest van ras-pedagoog Annie M.G. Schmidt een lekker ondeugend liedje over rovers uit te lichten.

Introductie
Vraag de kinderen om tijdens het beluisteren van dit lied mee te lopen op de maat, terwijl ze met hun handen en vingers een boevenmasker maken voor hun ogen. Bij een tweede keer luisteren gaan de kinderen weer zitten en moeten ze zoveel mogelijk dingen onthouden die de rovers willen hebben (schatten, buit, juwelen, geld, goud). Bespreek eventueel de betekenis van ‘buit’ en ‘juwelen’ als de kinderen die nog niet kennen. Zing het lied nog een keer en vraag ze om zoveel mogelijk mee te zingen.

Handen omhoog!
Voeg bij het refrein beweging toe:
• Bij ‘hoe’ wordt de ene hand omhooggehouden naast het hoofd, bij ‘haa’ de andere.
• Bij ‘handen omhoog’ gaan de handen omhoog.
• Bij ‘wij zijn woeste rovers’ gaan de vingermaskers weer op.
• Bij ‘geef je geld… geef je over’ worden graaiende bewegingen gemaakt.
• Dit hele stuk wordt opnieuw gezongen, waarbij de bewegingen zich herhalen. Maak bij de laatste ‘hoehaa!’ een grote sprong. In de coupletten stappen de kinderen rond als rovers.

Luisteropdracht: Wie hoor je?
Bespreek met de kinderen waarom boeven maskers dragen. Om niet herkend te worden natuurlijk. Hoe herken je iemand zonder zijn of haar gezicht te zien? Aan hun stem bijvoorbeeld! Eén kind mag zich omdraaien. Jij wijst een ander kind aan dat één keer ‘Hoehaa!’ mag zeggen. Kan het eerste kind raden wie dat was? Als dit te moeilijk is, mag de zin ook wat langer worden: ‘Hoehaa, handen omhoog’. Is het te makkelijk? Dan mogen de kinderen ook hun stem verdraaien.