Ik wil hier graag een ode brengen aan een groep mensen in de kindcentra die vaak in de schaduw blijven, maar die een onmisbare rol spelen in de ontwikkeling van onze kinderen: de pedagogisch professionals. Deze vakmensen zijn de stille krachten achter de groei en bloei van de jongste generaties, en de talentontwikkeling van de oudere kinderen op het kindcentrum.
Pedagogisch professionals waren tot voor kort bekend als pedagogisch medewerkers. Mooi dat de naamsverandering een feit is in onze nieuwe cao. Het is hoog tijd dat we deze professionals de erkenning geven die ze verdienen. Hun vakmanschap is cruciaal voor de kinderopvang. Hun sterke interactievaardigheden maken het verschil. Vaardigheden die vaak impliciet en intuïtief zijn, maar van onschatbare waarde. Dag in dag uit begeleiden zij onze kinderen met liefde, geduld en toewijding. Ze zorgen voor een veilige en stimulerende omgeving waarin kinderen kunnen spelen, leren en zich optimaal ontwikkelen.
Ontwikkeltijd
Pedagogisch professionals mogen trots zijn op hun vak en op de bijdrage die ze leveren aan de ontwikkeling van kinderen. Hun werk heeft een blijvende impact op het leven van de kinderen die zij begeleiden. Het is juist aan henzelf om dit – expliciet – meer uit te dragen, zich minder ‘klein’ en ‘Calimero’ te voelen. Te vertellen aan ouders welke opvoedkennis zij in huis hebben. Ouders hierover te adviseren, passend bij hun kind, zodat het pedagogisch klimaat van de opvang ook thuis uitwaaiert. Laatst was ik bij een bijeenkomst van de branchevereniging BMK over de cao van de toekomst, waar een aantal collega’s waren vanuit het kinderopvangveld. Een gedeelde, belangrijke collectieve zorg was het ontbreken van de ontwikkeltijd (de niet-direct kindgebonden tijd) voor de pedagogisch professionals. Zij missen dit nu, terwijl het broodnodig is om hun vak en vakmanschap blijvend te ontwikkelen.
Kinderen staan immers aan de voet van een nieuwe wereld, maar deze professionals ook. Onze professionals niet ontwikkelen is geen optie. Hun ontwikkeltijd zou in lijn moeten zijn met de cao van het primair onderwijs. Of het nu gaat om leerkrachten of pedagogisch professionals, beiden dragen bij aan de brede ontwikkeling van kinderen. Beiden vanuit de eigen expertise.
Rolmodellen
Als je het mij vraagt, is een pedagogisch professional van groter belang dan een professor aan een universiteit. Terwijl een professor kennis overdraagt aan volwassenen, legt een pedagogisch professional de basis en het fundament voor een leven lang leren en ontwikkelen. Zij zijn, naast de ouders, de eerste leraren, de eerste rolmodellen en de eerste steunpilaren in het leven van een kind. In die zin is kinderopvang ook gewoon een vorm van het funderend onderwijs. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen… Pedagogisch professionals… Laat je zien en horen! Jullie maken een groot verschil in het leven van kinderen.