Ook kleinere kinderopvangorganisaties moeten aan marketing doen. Waar bestaat dat uit? Kun je alles wel bestieren met een kleiner budget? En welke media gebruik je en welke juist niet? We vragen het Sofie Smits van Nido kinderopvang in Nijmegen en Daphne Vermeer van Spelenderwijs in Goirle.
‘We hebben “pas” sinds 2,5 jaar de functie marketing en communicatie, waar ik verantwoordelijk voor ben. Dit omdat de organisatie begon te groeien door de overname van een kinderdagverblijf. Hierdoor konden mijn collega’s marketing- en communicatietaken er niet meer bij doen.’ ‘Voor nu bestaat mijn functie uit 12 uur per week. Daarnaast ben ik coördinator tussenschoolse opvang en zit ik in de ondernemingsraad. Hierdoor ben ik op veel locaties in onze organisatie te vinden, waardoor ik goed weet wat er speelt en welke marketingbehoeftes er zijn. Ik ben erg tevreden over de marketingmogelijkheden die ik heb. Ik heb veel vrijheid en inbreng.’
Waar bestaat de marketing van jouw organisatie uit?
‘We hebben een marketingbudget. Op dit moment gaat het grootste gedeelte op aan adverteren voor vrijwilligers en pedagogisch professionals. Tevens zijn we bezig met het vernieuwen van onze locatieborden omdat we een nieuwe naam hebben. Ook zijn er een aantal producten die we moeten vervangen vanwege onze nieuwe naam en huisstijl. Hier gaat ons budget ook aan op.’
‘De marketing in onze organisatie bestaat uit het maken en plaatsen van advertenties, onderhouden van de social media- kanalen, meedenken over het werven van nieuw personeel, nieuwsbrieven maken voor ouders en personeel, de website beheren, en flyers en ander materiaal maken.’ ‘De afgelopen twee jaar zijn we daarnaast bezig met ons “avontuur” om onze huisstijl, naam en missie/visie te veranderen en aan te passen. Voorheen heetten wij stichting SOOS, nu hebben weo nze naam weloverwogen veranderd in Nido kinderopvang. Nido staat voor ‘nest’ en verwijst naar het warme nesten thuisgevoel dat wij kinderen willen meegeven. We hebben gekozen voor latijn omdat de roots van Nijmegen in het Romeinse Rijk liggen.’
‘We zijn dit traject aangegaan omdat er twee nieuwe locaties bij zijn gekomen en we een eenheid wilden krijgen tussen alle locaties. Daarom bestond onze marketing het afgelopen jaar ook uit het bedenken van een nieuwe naam, een nieuwe huisstijl, zichtbaarheid in Nijmegenen omgeving en het aanpassen van de oude huisstijl.’
Wat vind jij goede marketing in jouw geval?
‘Goede marketing is consequent. Laat met regelmaat van je horen, op social media. Ga mee met de tijd, lever een mooi product af en houd je bezig met duurzaamheid. Denk aan gerecycled papier, duurzame relatiegeschenken, werken met duurzame materialen. En zet in op alle lagen in de samenleving.’
Nido kinderopvang vangt ongeveer 700 kinderen op in drie kinderdagverblijven en drie bso’s. Daarnaast heeft Nido veertien locaties voor tussenschoolse opvang. Er zijn 100 medewerkers met een arbeidscontract en 200 vrijwilligers.