Luister je wel?

Luister je wel?

Productgroep KIDDO 03 2025
3,95
Gratis voor abonnees.

Omschrijving

Luisteren lijkt vanzelfsprekend, maar écht luisteren is een vak. Zeker in de kinderopvang, waar emoties dagelijks langskomen: peuterdrift, oudertwijfel en/of botsende collega’s. Goed luisteren zorgt voor rust, verbinding en vertrouwen. In dit artikel ontdek je de vijf niveaus van luisteren volgens Stephen Covey. Leer hoe luisteren écht het verschil maakt in de samenwerking met kinderen, ouders én collega’s.

Emoties willen gehoord worden. Als kinderen zich niet gezien of gehoord voelen, slaan ze dicht of worden ze juist druk. Luisteren is de eerste stap in het reguleren van emoties: het schept veiligheid, rust en ruimte om tot ontwikkeling te komen. In contact met ouders en collega’s is dat niet anders. Wie zich gehoord voelt, staat meer open voor samenwerking en vertrouwen.

Wat de 5 niveaus van luisteren doen
Stephen Covey onderscheidt vijf niveaus van luisteren. Elk niveau zegt iets over hoe je aanwezig bent bij de ander:
• Negeren: je hoort niets, je voelt je niet belangrijk.
• Doen alsof: een ‘hmm-hmm’ zonder echt contact. Kinderen prikken er feilloos doorheen.
• Selectief luisteren: je pikt eruit wat jou uitkomt met verwarring en frustratie tot gevolg.
• Aandachtig luisteren: je bent aanwezig, open en oprecht.
• Empathisch luisteren: je voelt je gehoord, gezien én begrepen.

Dat opent de deur naar vertrouwen, rust en samenwerking. In de kinderopvang zie je dit dagelijks. Als een peuter, die net is gevallen, een vluchtige ‘komt wel goed’, te horen krijgt, kan hij zo maar harder gaan huilen. Een ouder die z’n zorgen uit, krijgt goedbedoeld advies maar mist het gehoord worden. Of collega’s die langs elkaar heen praten omdat ze vooral wachten op hun eigen beurt om te spreken. Empathisch luisteren maakt hierin het verschil.