Kijken naar taalontwikkeling door een contextuele bril

Kijken naar taalontwikkeling door een contextuele bril

Productgroep KIDDO 02 2025
3,95
Gratis voor abonnees.

Omschrijving

Er zijn grote verschillen tussen de taal die kinderen van huis uit meekrijgen. Dit kan leiden tot kansenongelijkheid op school. Om kinderen gelijke kansen te bieden is het belangrijk dat we zo vroeg mogelijk in de taalontwikkeling van kinderen investeren. En dat doen we door samen met ouders de verbinding te maken tussen de (voor)school en thuis. De aanpak Thuis in Taal helpt pedagogisch professionals om die verbinding te realiseren.

Veel Nederlandse jongeren lezen niet op het verwachte basisniveau (Meelissen e.a., 2023). Deze jongeren lopen het risico later laaggeletterd te worden. Dat betekent dat zij onvoldoende taalvaardig zijn om volwaardig deel te kunnen nemen aan de samenleving en minder kans hebben op een goede toekomst. Om dit tij te keren worden vele initiatieven genomen, vaak gericht op het versterken van het taal- en leesonderwijs. Een belangrijke troef in kinderopvang en onderwijs - de (voor)school - is vaak nog onderbelicht: de verbinding tussen school en thuis, die erom vraagt dat professionals met een contextuele bril leren kijken naar de taalontwikkeling van kinderen. Want taal begint thuis, oftewel: in de thuiscontext.

De aanpak Thuis in Taal
Ouders zijn de natuurlijke en belangrijkste partners van (voor) scholen om de taalontwikkeling van kinderen te bevorderen. De aanpak Thuis in Taal biedt pedagogisch professionals handvatten om samenwerkingsrelaties met ouders op te bouwen ter ondersteuning van de taalontwikkeling van kinderen (Van der Pluijm, 2022). De aanpak bestaat uit zeven stappen, verdeeld over drie fasen, om tot een betere samenwerking met ouders te komen door ze in het taalstimuleren te ondersteunen. De eerste fase gaat over het voorwerk dat nodig is om partnerships aan te gaan die goed aansluiten bij de kennis en leefwereld van ouders (Kurvers & Van Steensel, 2022). Deze fase bestaat uit drie stappen. De eerste: het verkennen van de taalomgeving thuis (stap 1). Denk hierbij aan het zicht krijgen op wat ouders en kinderen samen graag doen thuis en welke thuistaal zij spreken. Vervolgens wordt gebouwd aan helpende procedures om met ouders te kunnen samenwerken (stap 2), denk aan een duidelijke planning van momenten waarop ouders en school elkaar ontmoeten. Een laatste belangrijke voorwaarde is het zorgen voor wederkerigheid en vertrouwen (stap 3).