Doen wat goed is voor de ontwikkeling van kinderen. Vanuit die gedachte gaan twee bevlogen onderwijsbestuurders in 2005 aan de slag met kinderopvang in de Rosmalense wijk De Groote Wielen. Hun doel? Kinderopvang en onderwijs bieden vanuit één organisatie.
De twee onderwijsbestuurders richten hiervoor vanuit het onderwijs stichting De Witte Wielen op. In 2025 is deze naam veranderd in Ons Kindbureau. ‘In mei vieren we het 20-jarig bestaan van onze stichting met alle collega’s. In die twee decennia zijn we uitgegroeid tot een maatschappelijke kinderopvangorganisatie met 120 medewerkers, van wie er zo’n 85 pedagogisch professional zijn. Zij werken op zes locaties in Rosmalen, onderdeel van de gemeente Den Bosch.’
Aan het woord is Margreet Deliën, directeur- bestuurder van Ons Kindbureau. De organisatie biedt opvang voor kinderen van 0 tot 12 jaar: dagopvang, peuteropvang en buitenschoolse opvang. En kinderen vanaf 10 jaar die meer ruimte en uitdaging willen, kunnen na school en in de vakanties terecht op de Tienzclub.
Kiezen
Sinds 2005 werkt Ons Kindbureau nauw samen met de onderwijsbesturen ATO-Scholenkring en Signum. Maar al snel blijkt dat kinderopvang en onderwijs op veel gebieden flink van elkaar verschillen. De financiering, wet- en regelgeving, twee verschillende cao’s, twee verschillende ministeries, een andere bedrijfsvoering. Die complexiteit leidt ertoe dat het idee om één organisatie voor kinderopvang en basisonderwijs te vormen, wordt losgelaten.
De initiatiefnemers en oprichters van Ons Kindbureau, Joop van Lanen en Jan Timmers, zijn helaas beiden overleden. Margreet: ‘We missen hen en hun verhalen over wat ze allemaal hebben meegemaakt. Voor ons is dat een reden te meer om hun missie voort te zetten: kinderen tot 12 jaar een doorgaande ontwikkelingslijn bieden door inhoudelijk nauw samen te werken met het onderwijs zodat spelen en leren op elkaar aansluiten.’
Volgens Margreet is een kinderopvangconcept geen onderwijsconcept en omgekeerd. ‘Wij hebben ons eigen pedagogisch kader waarin vertrouwen, “samen” en een rijke omgeving centraal staan. Dat kader is leidend op onze kindcentra die dat elk op hun eigen unieke wijze vormgeven. Zo valt er voor ouders wat te kiezen.’
Zo is de locatie Groeikracht verbonden met twee basisscholen, heeft kindcentrum Pionier een speciaal peuterarrangement en een bso-plus, waar de pedagogisch professional ondersteund wordt door een onderwijsmedewerker. In dit unieke concept is de kracht van het samen doen heel zichtbaar.
Op Campus aan De Lanen hebben kinderen weer geen pedagogisch medewerkers en leerkrachten, maar coaches. En kindcentra de Hoven en de Sprong zijn vergevorderd in de samenwerking met een gedeelde visie, teamvorming en de gezamenlijke ambitie om alle kinderen een rijke, dynamische omgeving te bieden.
‘En op alle locaties hebben we kinderen vroeg in beeld’, vertelt Margreet. ‘We kennen hun ontwikkeling vanaf 0 jaar. Onze pedagogisch professionals hebben daar contact over met leerkrachten. En op onze kindcentra kijken intern begeleiders mee naar alle kinderen. Ik vind het altijd weer een bijzonder moment als een kind dat bij ons is gekomen als baby, vol vertrouwen en nieuwsgierig uitstroomt naar het middelbaar onderwijs. We hebben hem of haar dan met elkaar zover gebracht. Hoe mooi is dat?’