Inclusieve kinderopvang

Inclusieve kinderopvang

Productgroep KIDDO 04 2025
3,95
Gratis voor abonnees.

Omschrijving

Steeds vaker zijn er kinderen op de groep met een ontwikkelingsachterstand, uitdagend gedrag of een situatie thuis die extra aandacht vraagt. Niet ieder kind komt tot zijn recht in de reguliere kinderopvang, waardoor het thema inclusieve kinderopvang actueler is dan ooit. Hoe kijken pedagogisch professionals naar dit thema? Welke uitdagingen komen zij tegen? Wat helpt hen in hun werk? En wat is er volgens hen nodig?

Op dinsdagochtend komt Lars blij binnen bij de peutergroep. Hij loopt snel af op de blokken en auto’s in de bouwhoek, maar verstijft als hij ziet dat er al twee kinderen druk met de auto’s aan het spelen zijn. Hoewel Lars al een paar maanden naar deze peutergroep gaat, vindt hij het nog lastig om met andere kinderen te spelen. Pedagogisch medewerker Sandra knielt bij hem neer en helpt hem op weg. Intussen houdt ze ook een oogje op Eva, die snel overprikkeld raakt met veel kinderen om haar heen en daarom huilt, en op Amir, die speelgoed afpakt van een kind, omdat hij nog niet de taal beheerst om te zeggen wat hij wil. Dit soort situaties komen vaak voor in het dagelijkse werk van pedagogisch professionals. De groepen worden steeds diverser, wat voor de professionals uitdaging met zich meebrengt.

Perspectief van pedagogisch professionals
Met inclusieve kinderopvang bedoelen we een opvangomgeving waarin alle kinderen welkom zijn en kunnen meedoen, ongeacht hun achtergrond of ondersteuningsbehoeften. Een inclusieve opvang klinkt mooi, maar in de praktijk is het soms lastig. Waar liggen de grenzen van de reguliere opvang? En wat vraagt een inclusieve kinderopvang van pedagogisch professionals?

Signaleren in de praktijk
Veel kinderen voelen zich snel thuis op de kinderopvang, maar steeds vaker ervaren professionals dat kinderen langer de tijd nodig hebben om te wennen op de opvang. Ze hebben dan moeite met het omgaan met de regels en de structuur in de groep. Pedagogisch professionals proberen kinderen hier goed bij te helpen. Doordat kinderen verschillen, door bijvoorbeeld opvoeding of achtergrond, is het soms lastig om goed in te schatten wat ‘normaal’ is voor een kind en wanneer er extra ondersteuning nodig is. Het signaleren van eventuele ontwikkelingsproblemen is een belangrijk onderdeel van het werk van pedagogisch professionals. Hoe doen zij dat in de praktijk?
In de peuteropvang of kinderdagopvang is soms vooraf al bekend dat een kind meer ondersteuning nodig heeft, maar vaak zijn het de pedagogisch professionals die als eerste zien dat er iets afwijkt. Zij geven aan dit snel op te merken dankzij hun ruime ervaring: ‘We hebben vaak een onderbuikgevoel dat er iets niet helemaal klopt.’