Leren is een behoefte en bezigheid die het hele leven doorgaat. In de kinderopvang weten we precies hoe kinderen leren en zich ontwikkelen. Hoe werkt dat bij onze pedagogisch professionals? Bij Humankind is een negenkoppige afdeling dagelijks aan de slag met het ontwikkelen, invullen en borgen van het optimale leer- en ontwikkelaanbod.
Tot een jaar of twee geleden hadden aanvullende scholing en opleiding van pedagogisch medewerkers geen centrale plek binnen Humankind. Meerdere afdelingen waren erbij betrokken en een belangrijk deel van het aanbod werd door externe experts verzorgd. Maar sinds anderhalf jaar hebben we bij Humankind een kersverse afdeling leren en ontwikkelen. Richard Bertou, manager van deze afdeling, vertelt: ‘Er ging altijd al veel tijd en aandacht naar ons leeraanbod, maar we zagen kansen voor verbetering. Een professionaliseringsslag, door menskracht en middelen beschikbaar te stellen voor een aparte afdeling. Sindsdien heeft de afdeling leren en ontwikkelen een flinke leercurve doorlopen.’
Dit groeitraject ging gelijk op met het waarmaken van de ambitie een eigen academie voor zij-instromers op te zetten. Het één versterkte het ander. Richard: ‘Groot enthousiasme en een enorme gedrevenheid proefde ik toen ik anderhalf jaar geleden aan boord kwam. Inmiddels bestaat ons eigen team leren en ontwikkelen uit negen professionals, waaronder twee opleidingskundigen en twee collega’s die nu nog op deze opleiding studeren. En ook onze eigen academie doet het ontzettend goed. In april 2025 is onze 200ste deelnemer afgestudeerd.’
Laagdrempelig
Waaraan hebben pedagogisch medewerkers behoefte en hoe leren zij het liefst? De tijd dat academisering van leren een goed idee leek, is voorbij. Kijken door de bril van en luisteren naar de pedagogisch professionals leidt tot andere keuzes. Richard: ‘Onze afdeling maakt deel uit van een servicekantoor, niet van een hoofdkantoor. Al is het maar een woord, het zegt alles. Wat wij als afdeling aanbieden, moet aansluiten – uiteraard los van de wettelijk verplichte onderdelen – op de wensen en behoeften van de werkvloer. Wij zijn er om de mensen die het échte werk doen te ondersteunen en te faciliteren met ons leeraanbod.’ ‘Daarom ga ik naar onze locaties toe om met collega’s in gesprek te gaan en zelf te ervaren hoe werken met kinderen eruitziet. Zo krijgen we beter voeling met waar behoeften liggen. In het dagelijks werk wordt veel van pedagogisch collega’s gevraagd. Ik kan mij inmiddels levendig voorstellen dat het een belasting is om dan in de avonduren nog met een training aan de slag te moeten.’
‘Daarom werken wij aan een aanbod dat niet alleen nuttig, maar ook leuk en laagdrempelig is en recht doet aan verschillende leerstijlen. Opleiden is niet meer “one size fits all”, maar “my size fits me”. Kosten noch moeite worden gespaard om een effectief aanbod te ontwikkelen.’