Bij hechting denk je al snel aan nieuwe ouders en de babygroepen. Volgens de hechtingstheorie wordt inderdaad in de eerste jaren de basis gelegd. Deze werkt later door in relaties met volwassenen en leeftijdsgenoten.
Op de buitenschoolse opvang krijgen we dus niet alleen te maken met verschillende hechtingsachtergronden van kinderen, maar ook met kinderen die als onderdeel van een groep kinderen steeds meer hun eigen weg zoeken. Hechting is in die zin een constant proces in een veranderende omgeving. Je blijft leren van fijne relaties, ook als je ouder bent. De bso is daarvoor dus alvast een mooie oefenplaats. Niet meer dan logisch dat we bij TintelTuin, zowel in de praktijk als in het beleid, aan dit onderwerp veel aandacht besteden.
Verankerd in beleid
Uiteraard werken we met het wettelijk verplichte mentorsysteem, waardoor we voor ouders en kinderen een vast aanspreekpunt hebben. Daarnaast staat in ons wenbeleid hoe we ervoor zorgen dat kinderen zich fijn voelen binnen een (nieuwe) groep en in nieuwe situaties. Wennen doe je natuurlijk niet alleen als baby, maar ook wanneer je voor het eerst naar de bso gaat of van groep wisselt. Zelfs voor het eerst op een superleuk uitje kan best heel spannend zijn! Bij TintelTuin werken we ook met een eigen pedagogisch handboek: Pedagogisch Actief! Hierin is een hoofdstuk opgenomen over ‘de goede groep’. Zoals gezegd hechten kinderen zich niet alleen aan volwassenen, maar ook aan groepsgenoten.