In dit artikel geven we een overzicht van wat het omgaan met de maatschappelijke diversiteit kan inhouden. In hoofdstuk 6 over de maatschappelijke rol van kinderopvang beschreven we omgaan met diversiteit reeds als een centrale doelstelling.We beginnen dit hoofdstuk met de zes doelstellingen die het Europees netwerk DECET heeft ontwikkeld, op basis van jarenlange ervaring van deskundigen in verschillende landen. Vervolgens gaan we in op een aantal deelaspecten daarvan. Caroline Boudry belicht de dagelijkse praktijk in kinderdagverblijven, Katelijne De Brabandere en Nina Vens gaan na wat deze dagelijkse praktijk betekent voor de inclusie van kinderen met een handicap. Jan Peeters analyseert het thema vanuit de gendersegregatie die de kinderopvang zo kenmerkt. Renilde Claesen ten slotte biedt een kijk op de rol van de kinderopvang tegenover maatschappelijk kansarme ouders en kinderen. Elk van de auteurs heeft een specifieke ervaring in de praktijk van deze deelgebieden. Tezamen willen ze een zo volledig mogelijk beeld geven ter inspiratie voor een kinderopvang die zijn educatieve en sociale functie ter harte neemt.
7.1 DECET
In geïndustrialiseerde landen groeit het besef dat het omgaan met diversiteit een zeer belangrijk educatief thema is in de kinderopvang. Onze maatschappij wordt simpelweg meer divers en meer complex. Traditie speelt een steeds minder belangrijke rol in het bepalen van wie we zijn, welke maatschappelijke keuzes we maken en hoe we onze toekomst opbouwen. Mensen die geleerd hebben met diversiteit en met verandering om te gaan, hebben duidelijk een streepje voor in de wereld van morgen. Dat is alvast één reden om aandacht te besteden aan dit opvoedingsdoel.