H23. Ouderbeleid: een voorbeeld van het managen van veranderingsprocessen

H23. Ouderbeleid: een voorbeeld van het managen van veranderingsprocessen

Productgroep Pedagogisch Management in de kinderopvang
Michel Vandenbroeck Anke van Keulen | 2005 | 9789066656840
3,90
Abonneeprijs: € 1,56

Omschrijving

De vorige hoofdstukken geven een aantal handvatten inzake het pedagogisch management. Dit hoofdstuk vertelt vanuit de praktijk over hoe veranderingsprocessen beheerd kunnen worden, ook in grotere organisaties. Meer bepaald gaat het hier over het ouderbeleid. Dat doen we aan de hand van het project ‘Ouders en Diversiteit’. Naast de beschrijving van het doel, de werkwijze en de eerste resultaten van het project, gaan we in op de inbedding ervan in het geheel van een kinderopvangorganisatie en op de ontwikkeling van een ouderbeleid. Het project kan een voorbeeld zijn van hoe kinderopvanginstellingen zelf met dit thema aan de slag kunnen gaan.

23.1 Introductie innovatieproject
Het innovatieproject ‘Ouders en Diversiteit’ heeft als doel de samenwerking en de communicatie tussen ouders en professionals in de kinderopvang te verbeteren. Vandaag de dag – en zeker sinds de invoering van de nieuwe wet Kinderopvang in Nederland en de regelgeving over kwaliteitszorg in Vlaanderen – wordt het partnerschap tussen ouders en beroepskrachten gezien als een belangrijk kwaliteitsaspect van de kinderopvanginstelling. Pedagogisch partnerschap is echter niet vanzelfsprekend: de communicatie tussen ouders en beroepskrachten is maar al te vaak een eenrichtingsverkeer (Prott & Hautumm, 2005). Een meer gelijkwaardige samenwerking vraagt van professionals zowel als ouders een nieuwe werkwijze en een nieuwe houding. Bovendien hebben de ouders diverse sociale en etnische achtergronden, verschillende opvoedingsstijlen, verschillende belangen en posities, die alle het communicatieproces kunnen beïnvloeden (Van Keulen & Van Beurden, 2002).
Het innovatieproject werkt via kinderopvangorganisaties waarvan diverse pilots ondersteund worden bij de samenwerking met ouders (Doeleman, 2005). Beoogde resultaten van het project zijn:
- het verbeteren van de individuele contacten tussen beroepskrachten en ouders;
- het verbeteren van de samenwerking tussen ouders en kindercentra op institutioneel niveau en de ontwikkeling van een ouderbeleid;
- het ontwikkelen van instrumenten ter realisering van deze doelen;
- het samenstellen van een plan ter implementatie van de methodische aanpak.