H21. Personeelsbeleid: competentie en diversiteit

H21. Personeelsbeleid: competentie en diversiteit

Productgroep Pedagogisch Management in de kinderopvang
Michel Vandenbroeck Franky De Meyer | 2005 | 9789066656840
3,90
Abonneeprijs: € 1,56

Omschrijving

Het personeelsbeleid heeft de laatste jaren sterk aan belang gewonnen binnen het denken over kwaliteitszorg. Er is namelijk een verschuiving merkbaar van een aanbodgestuurde naar een vraaggestuurde dienstverlening. Ook de arbeidsmarkt is grondig veranderd. Het concept van ‘levenslang leren’ heeft een impact op wat er verwacht wordt van iemand die wil meetellen op de arbeidsmarkt. Personeelsbeleid gekoppeld aan denken in termen van competenties is dus niet zomaar een modetrend, maar situeert zich binnen een veel ruimer en dynamisch kader.
Deze bijdrage heeft niet tot doel concrete instrumenten aan te reiken om een efficiënt personeelsbeleid en competentiebeleid te voeren. We willen wel het belang duidelijk maken van een weloverwogen personeelsbeleid dat onlosmakelijk verbonden is met een competentiebeleid. Als voorbeeld hiervan schetsen we enkele elementen van werving, selectie en leerbeleid. 

21.1 Competenties worden belangrijker
Er is een verschil tussen wat men door werkervaring en loopbaan heeft geleerd en dat wat tijdens (bij)scholing is opgedaan. Bij de huidige ontwikkelingen dienen medewerkers vooral uit de voeten te kunnen met specifieke behoeften en vragen van ouders en kinderen binnen hun lokale omstandigheden. Daarbij kunnen competenties prevaleren boven algemene kennis en dat maakt het blijven opdoen en verversen van competenties des te belangrijker. In deze paragraaf verkennen we dit thema.

Van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd
Met de verschuiving van een aanbodgestuurde naar een vraaggestuurde dienstverlening wordt vooral bedoeld dat een organisatie in staat moet zijn om in te spelen op de individuele vragen van de gebruikers van haar dienstverlening. Het is niet enkel de organisatie die bepaalt hoe de geleverde dienst eruit ziet, maar evengoed de gebruiker die meestuurt welke diensten er worden geleverd. Dit heeft gevolgen voor de volledige ‘social-profitsector’ (Vogels, 2004). Een organisatie zodanig beheren dat die in staat is om te werken vanuit een vraaggestuurd aanbod vraagt om het uitbouwen van een doorzichtig en vooral flexibel beleid. Dit heeft invloed op de managementmodellen