H18. Management in de kinderopvang

H18. Management in de kinderopvang

Productgroep Pedagogisch Management in de kinderopvang
Michel Vandenbroeck Franky De Meyer | 2005 | 9789066656840
3,90
Abonneeprijs: € 1,56

Omschrijving

Leidinggevenden in de non-profitsector zijn via hun basisopleiding vaak inhoudelijk deskundigen om te werken met specifieke doelgroepen. Ze doen dan een beroep op die inhoudelijke deskundigheid om hun organisatie goed te runnen. Dat is weliswaar noodzakelijk om tot een eigen visie te komen, maar het volstaat natuurlijk niet om die visie ook te realiseren. Kwaliteitszorg betekent dat de leidinggevende niet alleen een inhoudelijke visie dient uit te werken, maar ook in staat moet zijn om de kernprocessen (optimaal kansen bieden aan elk kind, participatief werken met kinderen en ouders en samenwerken met derden) te realiseren. Kennis en vaardigheden van goed management zijn daarom een noodzakelijke aanvulling naast inhoudelijke deskundigheid. Ze dragen ertoe bij om als leidinggevende vanuit verschillende perspectieven te kijken naar wat er gebeurt in de organisatie. Deze vaardigheden toepassen in de manier van omgaan met medewerkers kan een proces op gang zetten dat ervoor zorgt dat de organisatiedoelen bereikt worden. 
We staan in dit hoofdstuk stil bij een aantal belangrijke accenten in de ontwikkeling en specificiteit van management in de non-profitsector. Daarnaast heeft de introductie van management gevolgen voor de invulling van de taak van een verantwoordelijke. Zij handelen namelijk niet enkel meer vanuit hun deskundigheid over het primaire proces, maar ook vanuit hun deskundigheid in besturen. Op die manier kan men ook stilstaan bij het organiseren van de kinderopvang en bij de coördinatievormen die de eigenheid van de sector tot haar recht laten komen. Ook deze thema’s komen hier aan bod. Centraal staat in dit hoofdstuk het management van processen.

18.1 Management in de non-profitsector
Managen is een uit het Engels afkomstig woord en betekent in algemene zin ‘hanteren’. Het woord is op zichzelf weinigzeggend. Het is afhankelijk van waar men naar verwijst en het kan dus op veel verschillende wijzen ingevuld worden. Staut (2004) definieert management als een proces dat gericht is op een duurzame realisatie van de organisatiemissie door het afstemmen van mensen, middelen en technologie. Hij ziet managen in essentie als de kunst van het beheren van de complexiteit. Daarbij moet je voor ogen houden dat management vooral een proces is. Een proces dat ook vaardigheden vereist om tot praktisch handelen te komen.