H13. Reggio Emilia-benadering: ‘Il futuro è una bella giornata…’

H13. Reggio Emilia-benadering: ‘Il futuro è una bella giornata…’

Productgroep Pedagogisch Management in de kinderopvang
3,90
Abonneeprijs: € 1,56

Omschrijving

Duizenden pedagogen, leerkrachten en begeleiders uit de hele wereld komen naar de kindercentra van Reggio Emilia.Wat maakt deze stad met zijn scholen voor jonge kinderen zo bijzonder? Hoe komt het dat de meeste bezoekers geraakt en geïnspireerd de conclusie trekken: ‘Zo moet het, zo zouden alle scholen voor jonge kinderen eruit moeten zien.’Waarom is het zo moeilijk om zulke prachtige plekken elders in de wereld te realiseren?
De kindercentra van de Noord-Italiaanse stad Reggio Emilia maken zichtbaar wat een diepgaande vernieuwing van de praktijk in wisselwerking met moderne pedagogische kennis en ingebed in de lokale gemeenschap kan opleveren. Zij zijn niet alleen groots als pedagogische praktijk; hun ervaringen en expertise gaan verder. De Reggio Emilia-benadering omvat een visie gebaseerd op een enorme ervaring en langdurig onderzoek naar de relaties tussen pedagogische praktijk en theorie, politiek, organisatie en ethiek en esthetiek.
Stichting Pedagogiekontwikkeling 0-7 houdt zich bezig met het vertalen, bewerken, experimenteren en onderzoeken van de Reggio Emilia-benadering in eigen praktijksituaties voor kinderen van 0 tot 7 jaar. Zij heeft de resultaten van deze jarenlange ervaring gebundeld in een integrale pedagogiek voor de kinderopvang en de eerste twee groepen van het basisonderwijs onder de naam ‘SPOREN’. Dit hoofdstuk beschrijft uitgangspunten en elementen van deze door Reggio geïnspireerde pedagogiek. Het accent ligt hierbij op het zichtbaar maken van pedagogische processen in kindercentra. Dit zichtbaar maken gebeurt door pedagogische documentatie, zodat het werk van alle participanten verdiept en verrijkt kan worden. Pedagogiek ontwikkelen op basis van pedagogische documentatie is een werkwijze die bijdraagt tot het professionaliseren én democratiseren van de pedagogiek voor het jonge kind.
Dit hoofdstuk gaat eerst over de historische, filosofische en pedagogische achtergrond van Reggio. Die wordt vaak over het hoofd gezien, maar is essentieel om de Reggiobenadering te begrijpen. Pas daarna gaat het hoofdstuk verder over de praktijk.