In de kinderopvang krijgen kinderen kansen die ze soms niet vanzelf thuis mee (kunnen) krijgen. Daarom kunnen we kinderen meer kansen bieden via de kinderopvang. Maar waarom laten veel pm’ers die ene grote kans, die bekendstaat als een gouden kans voor breinstimulans – waarvan kinderen bovendien enorm kunnen genieten – structureel liggen? Een pleidooi voor muziek in de kinderopvang en buitenschoolse opvang.
Wetenschappers zoals Henkjan Honing (‘Iedereen is muzikaal’), Eric Scherder (‘Muziek is fantastisch voor het brein!’) en wetenschapsjournalist Mark Mieras (‘Juíst kansarme kinderen profiteren het meeste van de voordelen van muziek’) pleiten al jaren voor meer creativiteit en met name muziek voor opgroeiende kinderen. Nadat iedereen heel enthousiast daarop heeft gereageerd blijft het stil... Letterlijk. Muziek wordt soms zelfs alleen als middel ingezet voor overgangen op de dag, op een verjaardag of om even stoom af te blazen. Dat is natuurlijk een fantastische eerste stap. Maar waar blijft de creativiteit die de basis vormt voor de voordelen van muziek voor het bouwen aan het brein? Met name de emotie, de taalontwikkeling, sociaal gedrag, oplossingsgerichtheid, prikkelverwerking en nog veel, véél meer? Die voordelen bied je nog niet met deze eerste stap. Het eerlijke verhaal is dat daarvoor meer nodig is. Muziek is als het ware de ‘paarse krokodil’: je ziet hem, iedereen ziet hem, we weten dat we hem kunnen pakken, maar hij wordt door de meesten genegeerd. Waarom? Dat heeft een aantal redenen waarvan we ons bewust moeten worden zodat we op een creatieve en interactieve manier meer muziek krijgen in de kinderopvang.
De voordelen van muziek
Muziek bouwt sterk aan het brein, zeker bij jonge kinderen. Het versterkt hersengebieden en hersenverbindingen, vooral omdat muziekactiviteiten zo ontzettend veel delen van je brein aanspreken. Het meest actief is je brein wanneer je zelf creatief bent met muziek: een open, nieuwsgierige houding in het zoeken naar klanken, manieren van spelen en bewegen, het manipuleren van muzikale materialen en spelen met je stem. Dit ondersteunt kinderen in allerlei gebieden, maar nog het meest wanneer er sprake is van dyslexie, ADHD, autisme, een taalachterstand of een kansarme omgeving. Op groepen waar veel kinderen zijn met een kansarme achtergrond zie je dat ze door de methode Het Muziekkwartier enorm genieten, plots wel plezier krijgen in taal terwijl ze eerst hun mond dicht hielden en dat ze grote stappen maken in hun ontwikkeling. Dus muziek? Dat gun je ieder kind.