De Marketeer (column): 'Marcom verdient strategische plek'

De Marketeer (column): 'Marcom verdient strategische plek'

Productgroep BBMP 02 2025
Gratis

Omschrijving

‘Als wij als managementteam nou nadenken over de strategie, dan kunnen jullie je bezighouden met de posters en de flyers.’ De plaats van marketingcommunicatie in een notendop bij een van mijn opdrachtgevers. Het is realiteit in veel organisaties, binnen en buiten de kinderopvang. 

Is het logisch om marketingcommunicatie (marcom) alleen een uitvoerende rol binnen je organisatie te geven? Of verdient het een meer strategische plek? Bij mijn opdrachtgever waren ze er wel uit. Het werkte niet meer, er was frustratie alom. Bij de leden van het marcom-team, omdat zij vonden dat ze gereduceerd werden tot foldermakers en huisstijlpolitie. Terwijl ze zoveel kwaliteit in huis hadden. En zoveel ideeën om de organisatie succesvoller te maken.

En frustratie binnen de organisatie omdat ‘marcom altijd moeilijk doet als ik iets nodig heb. Ze willen altijd eerst drie stappen terug, terwijl ik nú vooruit moet.’ Herkenbaar? Dan heeft marcom binnen jouw organisatie misschien ook nog niet de beste plek gevonden om maximaal bij te dragen aan het behalen van je bedrijfsdoelstellingen.