Vogel Coco die twijfelt of ze wel durft te vliegen, Boer Boris die alle dieren in zijn tractor wil meenemen op vakantie, mama die overal zoekt naar haar puppy Dribbel… Verhalen nemen kinderen mee op reis naar een wereld die zij herkennen, of die nieuw voor hen is. Ze even mee met personages die vertrouwde, grappige, spannende of bijzondere gebeurtenissen meemaken. Hoe krachtig zou het zijn als ze daarna zélf het verhaal kunnen (her)beleven? Dat kan met een verteltafel! Een speelse, creatieve manier om taal, fantasie én sociaal spel in de kinderopvang en het onderwijs te stimuleren.
Een verteltafel is de wereld van het boek, in het klein. Die wereld kan zich op een tafel bevinden, maar ook op een plank in de kast. Of zelfs in een schoenendoos, koffer of op een dienblad. Dat is handig als de ruimte beperkt is. Het verhaal komt tot leven met voorwerpen, materialen en figuren uit het boek. Dit zijn de ingrediënten waarmee kinderen gebeurtenissen kunnen naspelen. Jij leest en speelt het verhaal voor, speelt mee als speelmaatje of zet het spel in gang. Door herhaling merk je al snel dat kinderen woorden, volgorde en begrip van gebeurtenissen overnemen én uitbreiden. Zo oefenen zij spelenderwijs woordenschat, taalbegrip, fantasie en sociale vaardigheden.
Bovendien vergoten zij hun beleefwereld. En goed om te weten: een verteltafel hoeft écht geen Pinterestwaardige creatie te zijn. Een groene sok met oogjes doet het uitstekend als Rupsje Nooitgenoeg, een stukje blauw crêpepapier verandert in de zee en een kartonnen doos is al snel een stal.
Hoe begin je?
De basis is eenvoudig: kies een plek of verplaatsbaar middel, een boek en een paar materialen. Met een paar creatieve en bewuste keuzes maak je er al iets bijzonders van.
Praktische tips voor de opbouw:
Varieer met de plek: een verteltafel hoeft niet altijd apart te staan. Je kunt hem ook integreren in een bestaande speelhoek. Een boek als Garage Guust van Leo Timmers of De grote rode bus van Judy Hindley past uitstekend in de autohoek. Zo krijgt een vertrouwde hoek ineens nieuwe taal- en spelprikkels.
Kies bewust een boek: stem af op het thema en de belevingswereld van de kinderen. Seizoenen, gevoelens en herkenbare ervaringen doen het altijd goed. Let ook op de spelmogelijkheden in het verhaal: wat valt er te spelen, en voor welke leeftijd is dat geschikt? Jonge of meertalige kinderen kunnen al snel een eenvoudig verhaal naspelen, vooral wanneer het veel herhaling in taal en gebeurtenissen bevat. Een kort verhaal geeft bovendien meer ruimte aan eigen fantasie, terwijl een complexere verhaallijn juist meer uitdaging biedt, bijvoorbeeld voor oudere kinderen.