Column - De Marketeer

Column - De Marketeer

Productgroep BBMP 03 2025
Gratis

Omschrijving

Steeds meer mensen gebruiken AI-tools als ChatGPT in hun werk. En dat begrijp ik. Want hoe fijn is het, een tool die je een vraag stelt of een opdracht geeft – een zogeheten prompt – en die vervolgens binnen een paar seconden een tekst teruggeeft. Kun je er ook iets mee binnen de kinderopvang?

Ook in de kinderopvang begint AI terrein te winnen. Je kunt samenvattingen laten maken, een tekstvoorstel, maar ook een compleet projectplan, marktonderzoek, presentatie of zelfs een kwaliteitscode. Ik merkte de populariteit van AI toen ik eind maart in Utrecht een congres bezocht over AI binnen kinderopvang en primair onderwijs. De sfeer was goed, de inzichten verhelderend. 
Er was vooral één boodschap die bleef hangen: ga ermee spelen. Dat klonk speels en luchtig. En juist daardoor landde het zo goed. En niet alleen bij mij, merkte ik. Want in een sector waarin werkdruk en personeelstekort de boventoon voeren, is iedereen op zoek naar oplossingen. De vraag van de dag leek dus vooral: zou AI een deel van de oplossing kunnen zijn? Een oplossing die niet alleen voor gemak, maar ook voor ruimte zou kunnen zorgen? Want ruimte is wat de sector zo hard nodig heeft. Ruimte voor kwaliteit. Ruimte voor creativiteit. En vooral: ruimte voor kinderen.

Hulpmiddel
Tijdens het congres werd AI benaderd als een hulpmiddel dat het werk van professionals niet vervangt, maar ondersteunt. Zo liet een van de sprekers zien hoe je met een paar slimme prompts binnen een uur een compleet marketingplan maakt voor bijvoorbeeld de opening van een ikc. Een ander legde uit hoe je dat doet, goede prompts schrijven, en vergeleek een chatbot met een enthousiaste maar soms wat onzekere stagiair. Ik leerde hoe AI adverteren op Meta en Google efficiënter kan maken, met slimmere targeting en betere resultaten.
En hoe je AI kunt inzetten om oudercommunicatie leuker en makkelijker te maken. De rode draad? De professional blijft de baas, AI is de assistent met superpowers. En: begin gewoon en leer al doende. Op de werkvloer, in ondersteunende functies en dus ook op de marketingafdeling.