Pedagogisch Kader Kindercentra 4-13 jaar

Pedagogisch Kader Kindercentra 4-13 jaar

2011 | Reed Buisiness
Gratis

Omschrijving

In deze inleiding komen de volgende zaken aan bod:
› De functie van het Pedagogisch kader kindercentra 4-13 jaar. Wat is de waarde ervan voor het werkveld en voor de pedagogisch medewerker?
› De functie van de buitenschoolse opvang. Vanuit welke gedachten en uitgangspunten is dit pedagogisch kader geschreven?
› Pedagogische keuzes. Wat zijn belangrijke vraagstukken waarin teams in de buitenschoolse opvang keuzes moeten maken?
› De omgeving van de buitenschoolse opvang. Wat is de gezamenlijke pedagogische opdracht van voorzieningen in de vrije tijd van kinderen en wat is de positie van de buitenschoolse opvang daarin?
› Bouwstenen voor het Pedagogisch kader kindercentra 4-13 jaar. Welke theoretische en maatschappelijke gedachten zijn leidend in dit pedagogisch kader? En hoe is de aansluiting op het Pedagogisch kader kindercentra 0-4 jaar?
› Een overzicht van de opbouw van het Pedagogisch kader kindercentra 4-13 jaar.

Het Pedagogisch kader kindercentra 4-13 jaar geeft onderbouwing bij het kiezen van een eigen pedagogische werkwijze. Het is geen leerplan dat voorschrijft wat kinderen moeten doen of moeten leren. De Wet kinderopvang verplicht een centrum voor buitenschoolse opvang om ‘verantwoorde kinderopvang’ aan te bieden. Daarmee wordt kinderopvang bedoeld die bijdraagt aan een goede ontwikkeling van een kind in een veilige en gezonde omgeving. Die verplichting roept de vraag op hoe de buitenschoolse opvang dat doet. Het Pedagogisch kader kindercentra 4-13 jaar geeft hierover informatie. Die informatie is ondergebracht in drie vragen:

1 Wat hebben kinderen die gebruikmaken van buitenschoolse opvang nodig?
2 Wat willen we met het aanbod op de buitenschoolse opvang bereiken?
3 Hoe kunnen we dat op de buitenschoolse opvang vormgeven?