Pedagogisch kader 0-4 jaar

Pedagogisch kader 0-4 jaar

Elly Singer Loes Kleerekoper | 2009 | Elsevier gezondheidszorg, Maarssen
Gratis

Omschrijving

Er was al een pedagogisch kader voor de dagopvang en voor de buitenschoolse opvang. Vorig jaar verscheen ook het pedagogisch kader over omgaan met diversiteit. Met het nieuwe pedagogisch kader dat voor u ligt, schuiven de gastouders aan bij hun collega’s in de andere sectoren die de Nederlandse kinderopvang rijk is. Het verschijnen van dit Pedagogisch kader gastouderopvang – het vierde deel in vier jaar – maakt de canon van de Nederlandse kinderopvang voorlopig compleet.

Dat het boek voor de gastouders de rij sluit na de boeken voor dagopvang en buitenschoolse opvang is op zich niet verrassend. De gastouderopvang lijkt wat dat betreft misschien een beetje op Assepoester, die ook pas na haar zussen op het bal verscheen. En zoals de fee voor Assepoester een mooie baljurk maakte zodat zij toch op het feest kon stralen, zo hebben de schrijvers van dit boek een mooi pedagogisch kader gemaakt waar de gastouder goed mee voor de dag komt.

Deze nieuwe publicatie is alleen al door het onderwerp uniek. In de wereld van het Nederlands wetenschappelijk onderzoek is de gastouderopvang bepaald geen veel- bekeken werkveld. De gastouderopvang is daarmee een onderbelichte sector. Meer wetenschappelijk inzicht in de pedagogische kwaliteit van de gastouderopvang als aan- vullende opvoedomgeving is en blijft – ook met een eigen pedagogisch kader – broodnodig! Negatieve aandacht voor bepaalde gastouderbureaus die het met hun profes- sionele ethiek niet zo nauw nemen, heeft bovendien het werk van de professionele gastouder overschaduwd. Mogelijk heeft daardoor nog niet iedereen opgemerkt dat de pedagogische kwaliteit van de gastouderopvang zich kan meten met die van andere vormen van kinderopvang.

Ik wens dit boek veel lezers toe. Ik hoop dat voor al die lezers duidelijk wordt hoe gastouderopvang, binnen een kleinschalige setting, verantwoorde kinderopvang kan bieden met een combinatie van flexibiliteit, stabiliteit en kwaliteit. Ik hoop ook dat gastouders en bemiddelings- medewerkers op gastouderbureaus de inhoud van dit pedagogisch kader kunnen toepassen in hun dagelijkse praktijk. Dat kan hun werk verrijken, dat kan de sector als geheel verrijken. En sprookjes bestaan misschien niet, maar ik hoop dat de gastouderopvang en zijn pedago- gisch kader nog lang en gelukkig zullen leven.