De Parlementaire onderzoekscommissie naar de veiligheid in de kinderopvang publiceerde in juli 2022 haar eindrapport met 75 aanbevelingen1 . Eén van die aanbevelingen betreft de evaluatie van het MeMoQ monitoring instrument: Er komt op korte termijn een evaluatie van MeMoQ om na te gaan of deze in functie van inspecties moet worden bijgestuurd. Zo kan worden onderzocht op welke manier dit instrument het beste wordt ingezet en kan men de beperkingen van het instrument in kaart brengen zodat men daaraan kan tegemoetkomen. Daarnaast wordt bepaald welke de impact is van de scores van MeMoQ, in het bijzonder op het vlak van welbevinden, op de handhaving bij klachten met betrekking tot inbreuken op de fysieke en psychische integriteit van kinderen
De Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek van de UGent deed een kwantitatieve analyse van het instrument op basis van een databestand over de inspectiebezoeken in de periode tussen juni 2017 en september 2022, aangeleverd door Zorginspectie. Na de data-cleaning werden data behouden van 1524 inspectiebezoeken waarbij 5 dimensies van pedagogische kwaliteit: Welbevinden, Betrokkenheid, Emotionele Ondersteuning, Educatieve Ondersteuning en Omgeving zijn gescoord, terwijl de 6de dimensie (Omgaan met gezinnen en met diversiteit) in 581 andere inspectiebezoeken werd gescoord. Het Expertisecentrum Ervaringsgericht Onderwijs KU Leuven maakte een kwalitatieve analyse van de procesverslagen van het intervisietraject, aangevuld met informatie uit focusgroep-gesprekken met inspecteurs. Het intervisietraject is in juni 2018 gestart met de inspecteurs, aansluitend bij de training die aan het team werd gegeven tijdens het ontwikkeltraject van MeMoQ. Dit intervisietraject garandeert, naast een inwerktraject voor nieuwe inspecteurs2 , regelmatige afstemming tussen inspecteurs, met het oog op een blijvende betrouwbare afname van het monitoringsinstrument. Deze nota is gebaseerd op de procesverslagen van gemiddeld 3 intervisies per jaar in 3 tot 4 groepen (2018-2022), 3 tussentijdse samenvattingen en twee focusgroep-gesprekken (2 uur/focusgroep). De focusgroep-gesprekken vonden plaats op maandag 30/01/2023. In totaal namen 21 inspecteurs deel aan de gesprekken. In zowel de kwantitatieve als de kwalitatieve evaluatie komen alle dimensies van het instrument aan bod, gebaseerd op observaties van de inspecteur in een leefgroep van een opvanglocatie. Daarin scoort de inspecteur elke dimensie waarvoor hij telkens één of meerdere indicatoren en/of clusters van indicatoren gebruikt. De laatste dimensie (Omgaan met gezinnen en diversiteit) wordt op basis van een vraaggesprek met de verantwoordelijke of met de kinderbegeleider gescoord.